יום שלישי כ"ח אלול תשע"ז
מתי מותר להדליק מדורה בערב שבת?
חכמינו ז"ל תיקנו שלא להבעיר מדורת אש מעצים סמוך לכניסת השבת, אלא בשעה שהאש תספיק לאחוז בעצים מבעוד יום במידה כזו ששלהבת האש תעלה מאליה, ולא יצטרכו להביא עצים דקים וזרדים וכדומה כדי לחזקהּ; שאם לא כן, יש לחשוש שמא יעשו מלאכה בשבת כדי להגביר את האש. ואם המדורה עשויה מעץ בודד – צריך שהאש תאחז מבעוד יום ברוב עביו מבפנים, וברוב הקיפו מבחוץ. ואם עבר והבעיר מדורה בסמוך לשבת שלא כתקנת חכמינו ז"ל – אסור להנות ממנה עד למוצאי שבת, ואף לאחר שהאש כבר עולה מאליה, או שאחזה ברוב עביו והקיפו של העץ. [שו"ע רנה, א, ומשנ"ב ב-ה]
האם יש איסור 'שהייה' ברדיאטור?
כאמור, בתנאים מסוימים מותר להותיר מדורה בוערת לשבת, ואף שהעצים אינם מכוסים; וזאת בניגוד לתבשיל המושהה על הכיריים וכיוצא בו – שהאש צריכה להיות 'גרופה וקטומה' (ראה שו"ע רנג, א). וסיבת ההבדל – שבבישול אדם טרוד בדאגתו שהמאכלים יהיו מוכנים לסעודה, ולכן החשש שיבוא לעשות מלאכה גדול יותר. וכן הסקה של מים חמים, או רדיאטור הפועל על שמן – יש אומרים שאין בהם איסור 'שהייה'. אולם, יש שהורה כי אם קיימות דרגות חום שונות לחימום המים שבמתקן ההסקה, וכדומה, אסור להפעיל את ההסקה במידת חום נמוכה, מחשש שיגדיל את עוצמת האש. [ביאורים ומוספים דרשו, רנה, 1-2]
כיצד ניתן להותיר תנור נפט דולק לשבת?
תנור עצים לחימום – דינו כמדורה, שאסור להדליקו בסמוך לשבת אלא בתנאים הנ"ל. ואם תָּא העצים סגור בהדבקה, או נעול, באופן שפתיחתו כרוכה בטרחה – לדעת הרמ"א מותר להדליקו בסמוך לשבת בכל אופן שהוא. ועם זאת, לכתחילה צריך שהבערת העצים תסתיים לפני שבת, כיון שאם לא כן מצוי שהדבר גורם לצורך בעשיית מלאכה בשבת על ידי גוי. ותנור נפט, אם מצבו תקין ודי לו בהצתה ראשונה – מותר להותירו דלוק לשבת ואין בו איסור 'שהייה'; אך אם קיים חשש שישכחו ויגבירו את חוּמוֹ – יש לעשות פעולה כלשהי למניעת הדבר, כגון כיסוי כפתורי ויסות החום. [משנ"ב רנה, א; ביאורים ומוספים דרשו, 11]