מתי מברכים שעשה ניסים לאבותינו על נס שנעשה לאדם אחד?

ז' ניסן- רי"ח ז' - ח'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רי"ח סעיף ז'

- ברכות הנעשים על הניסים -

באיזה אופן מברכים "שעשה ניסים" על נס של אדם אחד? | הרואה אשתו של לוט, מה מברך? | מדוע לא מברכים כאשר רואים את קברו של לוט?

למדנו, שכדי לברך את ברכת "שעשה ניסים לאבותינו במקום הזה", זה רק בנס שנעשה לכל עם ישראל או לרוב עם ישראל, אבל נס שנעשה ליחידים, הם לבד צריכים לברך.

כאשר מדובר באדם שהוא ראש של עם ישראל כגון יואב בן צרויה, כל עם ישראל מברך על הנס שלו, כי זה לא רק שלו, אלא זה נס של כולם, כיוון שכולם קשורים אליו יחד, וכן אדם שזכה שיתקדש ש"ש על ידו כחנניה מישאל ועזריה, אם אדם רואה את כבשן האש שנכנסו לתוכו מברך "ברוך שעשה נס לצדיקים במקום הזה".

סעיף ח'

הרואה אשתו של לוט, כלומר את נציב המלח שאשתו של לוט נהפכה, מברך שתיים, א. דיין האמת. ב. זוכר הצדיקים.

ולכאו' מדוע מברך דיין האמת עליה וכי הוא מצטער על אשתו של לוט? מבאר השעה"צ, שמברכים על כך שלא הועילה זכותו של אברהם להציל את אשתו של לוט, כלומר, הרי מברכים ב' ברכות וברכת "זוכר הצדיקים" היא שהקב"ה זכר את צדקותו של אברהם אבינו והציל את לוט, וכאשר רואים את אשתו של לוט, מבינים שבמקום הזה היה תוקף דין חמור שעי"ז אשתו של לוט נהפכה לנציב מלח, ועם כל זה הקב"ה זכר את צדקותו של אברהם והציל את לוט.

המ"ב מדייק, שכאשר רואים את קברו של לוט לא מברכים, אלא רק כאשר רואים את אשתו של לוט, שרק אז רואים את תוקף הדין של אותה שעה, ועם כל זה לוט ניצל.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים