מתי לכל המאוחר צריך לסגור את החנויות בימי שישי?

הדף היומי בהלכה כ"ט באלול מתחילת סימן רנ"ו עד סימן רנ"ז אמצע סעיף א' הגה "י"א דאם שכח"

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רנ"ו סעיף א'

- שש תקיעות שהיו תוקעין בערב שבת -

טעם הצפירה המכרזת על כניסת השבת | מה זוכה המתנדב להזכיר לציבור על כניסת השבת?

כשהיו ישראל בישובן, היו תוקעין שש תקיעות כדי להזכיר שהשבת מתקרבת, וצריכים לפרוש ממלאכה, ונהגו בקהילות קדושות, שיש שליח ציבור שמתנדב להזהיר ולהכריז על השבת המתקרבת, כדי שאנשים יפרשו ממלאכה, ויסגרו את החנויות כדי שיתכוננו לכבוד שבת, ואומר המ"ב, שהמתנדבים לעשות כך, יש להם סגולה מיוחדת שיזכו לבנים תלמידי חכמים גדולי ישראל, ולכאורה מה הקשר בין בנים גדולי ישראל לבי מי שמזהיר על השבת? מביא השעה"צ לזה ב' מקורות, א. הזהיר בנר הויין ליה בנים ת"ח, ואם אדם שזהיר בנר לעצמו זוכה לכך, כ"ש כשמזרז אחרים על כך, ודאי שיזכה לבנים ת"ח. ב. אלקנה אביו של שמואל היה מזרז את עם ישראל על מצות עליה לרגל, וזיכהו הקב"ה לבן שמואל, רואים מכאן שהמזכה את הרבים זוכה לבנים גדולי ישראל.

סימן רנ"ז סעיף א'

- דיני הטמנת חמין -

מה הטעם שאסור להטמין בדבר שאינו מוסיף הבל?

יש הטמנה בדבר המוסיף הבל, ויש הטמנה בדבר שאינו מוסיף הבל, הטמנה בדבר המוסיף הבל אסור גם מבעוד יום לעשות כך, כי חוששים שמא יטמין ברמץ שיש בו גחלים, ויחתה בגחלים, ודבר שאינו מוסיף הבל, דהיינו להטמין בכרים וכסתות, רק בשבת עצמה אסור להטמין, ומער"ש מותר, והטעם שאסור להטמין בדבר שאינו מוסיף הבל בשבת, כיוון שחוששים שמא כאשר ירצה להטמין את הקדירה, ימצא שהיא צוננת, וא"א להטמינה בדבר שאינו מוסיף הבל, שהרי על איזה חום הכרים ובכסתות ישמרו כשהקדירה צוננת? ולכן כדי שיהיה אפשר להטמין את הקדירה, הוא יחמם אותה ויעבור על איסור מבשל או על איסור מבעיר, לכן אסרו זאת חז"ל, ואם הטמין, המאכל נאסר.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים