מתי לא מברכים ברכה אחרונה לאחר שתיית יין?

י"ח חשון- קע"ד ו' - ז'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מתי לא מברכים ברכה אחרונה לאחר שתיית יין?
מתי יין נחשב כחלק מהסעודה ומתי לא?
האם אפשר לפטור שתיית יין של הבדלה בברכת המזון של סעודה רביעית?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קע"ד סעיף ו'

– דין ברכת היין בסעודה –

ברכה אחרונה על שתיית יין בסעודה | היין של הקידוש נפטר בבהמ"ז | הבדיל וישב לאכול סעודה | משקאות ששותים בסוף הסעודה, האם נפטרים בבהמ"ז? | מה הדין בימינו אנו?

למדנו לעיל, שהיין ששותים בסעודה לא נפטר בברכת הפת, ומברך עליו ברכה לעצמו.

זה הכל לגבי ברכה ראשונה, אבל לגבי ברכה אחרונה, הוא נפטר בברכת המזון, ומבאר המ"ב, שכיון שהיין בא לשרות את המאכל שבתוך הסעודה, לכן הוא נחשב כחלק מהסעודה לענין זה שנפטר בבהמ"ז, ולא זו בלבד, אלא גם יין ששותה לפני הסעודה בסמוך לסעודה, נפטר בבהמ"ז, כיון שהוא בא לפתוח את המעיים לסעודה.

לגבי שאר משקאות ששותים לפני הסעודה, הדין שונה, ואין להם קשר לסעודה, ויברך עליהם ברכה לעצמם.

ברכת המזון פוטרת את הברכה אחרונה של היין ששתה בקידוש, כיון שהיין של הקידוש הוא חלק מהסעודה.

הבדיל ואח"כ ישב לאכול סעודה, מבואר במ"ב, שאם לא בירך על היין ברכה אחרונה יכול לסמוך על בהמ"ז, שהיא פוטרת את היין של הבדלה מברכה אחרונה.

שאר משקאות ששותים בסוף הסעודה קודם בהמ"ז, י"א שבהמ"ז פוטרת וי"א שלא, ובכ"ז אומר המ"ב, שהלכה זו לא נוגעת אלינו, כיון שאין אצלנו מציאות של סוף הסעודה לפני בהמ"ז, כי אנחנו לא רגילים למשוך ידינו מן הפת עד סוף הסעודה ממש.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן