יום רביעי ב' בטבת תשע"ח
האם מותר לטלטל בשבת ארנק חדש?
'כלי שמלאכתו לאיסור', מותר לטלטלו בשבת רק לצורך שימוש בגופו או במקומו, ולא לצורך המוקצה עצמו, כגון שלא יגנב. וכלי שאינו מיועד לשמש דווקא לאיסור, אך ייחדוהו להשתמש בו לאיסור, אינו נחשב ככלי שמלאכתו לאיסור כל עוד לא השתמשו בו, ומותר לטלטלו גם לצורך המוקצה עצמו. אבל כלי המיועד לאיסור, כגון כוסיות המיועדות רק לנרות, או ארנק – דינו ככלי שמלאכתו לאיסור אף בטרם השתמשו בו. [משנ"ב רעט, יט, וביה"ל ד"ה נר; ביאורים ומוספים דרשו, 21]
איזה סוג של מוקצה מותר בטלטול?
'כלי שמלאכתו להיתר', שהתלכלך במידה כזו שאנשים מקצים אותו בדעתם מלהשתמש בו – ומכונֶה בפי הפוסקים: מוקצה מחמת מיאוס – מותר לטלטלו כדין 'כלי שמלאכתו לאיסור', לצורך שימוש בגופו ובמקומו; ויש אומרים שלא השתנה דינו ממה שהיה לפני שהתלכלך, ומותר לטלטלו גם לצורך המוקצה עצמו, כגון שלא יגנב. אבל כלי שהתלכלך באופן שהוא מאוס במיוחד, דינו כמוקצה מחמת גופו ואסור לטלטלו כלל. [שו"ע רעט, ו, ומשנ"ב כ; משנ"ב שח, קלו]
מתי חייבים לאכול שׁוּם – בליל שבת או בערב שבת?
עזרא הסופר תיקן לישראל עשר תקנות, ואחת מהן – לאכול שׁוּם בליל שבת; והאוכל בערב שבת, יצא ידי חובה. ויש אומרים שהתקנה היתה לאוכלם כשהם צלויים, והיינו שיניחם במחבת עם מעט שמן עד שישחימו מעט; ויש אומרים – מבושלים. ויש אומרים שגם אדם שאינו נשוי מחויב בתקנה זו; ודין נשים נשואות אינו מפורש, אך לענין בנות שאינן נשואות, יש שכתב שלכל הדעות אינן חייבות. [משנ"ב רפ, א, ושעה"צ ב, בהרחבת המקורות; ביאורים ומוספים דרשו, 2-3; וראה ערוה"ש שם, ג]