מתי חייבים לאכול שׁוּם – בליל שבת או בערב שבת?

הדף היומי בהלכה ב' בטבת - סימן רע"ט- סעיף ו'- סוף הסימן

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מה ההיתר לטלטל בשבת כלי מאוס?

באיזה אופן מותר לטלטל מנורה של פרקים? מה הקשר של 'תשמיש המיטה' לשבת? מדוע מותר לבעול בתולה בשבת והרי הוא מוציא דם? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רע"ט סעיף ו' – סימן ר"פ סעיף ב' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אדם שיש לו כלי, גם אם הוא מאוס מאוד ולא השתמש בו לשום תשמיש, הכלי מותר בטלטול, כגון, נר שהדליקו בו בימות החול, ובשבת עצמה הכלי עומד עם שיריים של שמן או נפט, והוא מאוס מאוד, מותר לטלטלו, והטעם, כיוון שכל עוד והוא כלי, הוא לא נחשב למוקצה, והרי אפשר לכסות בו כלים אחרים.

'מנורה של פרקים' דהיינו, מנורה שכאשר היא נופלת היא מתפרקת, הדין הוא, שאסור לטלטל אותה ואפילו היא חדשה שלא הדליקו בה מעולם, כיוון שחוששים שמא היא תתפרק ויבוא להחזיר אותה למצב שתהיה שלימה, ונמצא מתקן כלי בשבת, ואפילו שאינה של פרקים אלא יש בה חריצים סביב והיא דומה לשל פרקים, אסור לטלטלה, משום שגוזרים חריצים אטו פרקים, במשנה ברורה מוסיף, שאם מנורה זו דרכה להיות רפויה, דהיינו שכאשר מחברים את כל החלקים שלה, מחברים אותה בצורה רפויה, וממילא אין בזה חשש כיוון שגם אם יחזיר את החלקים אחד לשני, הוא יחזיר בצורה רפויה ואין בזה בעיה של 'מתקן', ממילא מותר לטלטלה.

תשמיש המיטה הוא מתענוגי שבת, המשנה ברורה מוסיף, שלא רק שזה מתענוגי שבת, אלא יש חיוב עונה, וחיוב זה מחייב את האדם שיפקוד את אשתו, ושילבו את שני הדברים יחד, חיוב עונה עם שבת, ולפיכך עונת ת"ח הבריאים מליל שבת לליל שבת, ובמשנה ברורה מוסיף, שזה מלבד ליל טבילה שגם אז יש חיוב של עונה, ואומר עוד, שאם הם חלושי כח, הם לא חייבים אלא רק לפי כוחם.

המשנה ברורה מוסיף, שצריך להיזהר שקודם שמגיע הלילה חייב להראות חיבה יתירה ואהבה עם אשתו, ואצ"ל שלא ירגיל שום קטטה בער"ש.

מותר לבעול לכתחילה בתולה בשבת, ואע"פ שזה גורם ליציאת דם, כיוון שדם זה הוא לא דם של חבלה, כי דם של חבלה הוא מוציא את הדם מתוך הגוף, אבל כאן הדם כנוס ועומד והוא רק פותח את הדלת והדם יוצא, המשנה ברורה מוסיף שיעשו את הייחוד מבעו"י, כי החופה שלנו היא לא אמיתית, ואם לא יקנה אותה מבעו"י אלא יעשה את החופה בלילה, יש בזה בעיה של קנין בשבת, לכן יעשה ייחוד מבעו"י.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים