מתי דיבור בין ברכה לקריאה לא נחשב להפסק

י"ח סיוון- סימן ק"מ סעיף א'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מתי צריך לחזור ולקרוא שוב פעם מתחילת העלייה?
עולה לתורה שדיבר באמצע קריאת התורה, האם צריך לחזור ולברך שוב?
מתי דיבור בין ברכה לאכילה או בין ברכה למצווה בברכת המצוות, לא נחשב להפסק?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן ק"מ סעיף א'

– דיני הפסק בברכת התורה –

נשתתק הקורא באמצע הקריאה | דיבר העולה אחרי שבירך ברכה ראשונה | דיבר מענין הקריאה | הראו לעולה בטעות קריאה אחרת, האם חוזר ומברך? 

בזמנם מי שהיה עולה לתורה, הוא גם היה קורא, דן השו"ע באדם שעלה לתורה, או הבעל קורא שקרא, ובאמצע הקריאה נשתתק, שהדין הוא שצריך להחליף אותו, ומישהו אחר יקרא במקומו, מבואר בשו"ע, שמי שבא לקרוא במקומו אינו מתחיל מהיכן שפסק הראשון, אלא מתחיל מתחילת הפרשה, והטעם, כי אם יתחיל מהיכן שפסק הראשון, נמצא א"כ שהקריאה הקודמת היתה בלא ברכה שלאחריה, שהרי הראשון לא בירך עדיין על הקריאה הקודמת, ולכן צריך להתחיל מתחילת המקום שהתחיל בו הראשון ולברך לפניה ולאחריה.

סעיף ב'
אדם שעלה לתורה ובירך ברכה ראשונה, ודיבר, האם צריך לחזור ולברך? הדבר תלוי, אם לא התחיל עדיין לקרוא את התורה, אלא רק בירך, צריך שוב לחזור ולברך, כיון שלא היה לברכה על מה לחול, אבל אם התחיל ואפילו פסוק אחד בלבד, יש לברכה על מה לחול, וא"צ לחזור ולברך.

אם דיבר דברים שהם מענין הקריאה א"צ לחזור ולברך, וכמו בברכות הנהנין, כגון שברך "בורא פרי העץ" כדי לאכול פרי מסויים, שאם דיבר בין הברכה לאכילה, הוי הפסק וצריך לחזור ולברך, אבל אם דיבר אחרי שהתחיל לאכול, א"צ לחזור ולברך, כי הברכה חלה על האכילה הראשונה, וה"ה בענייננו, ואומר המ"ב דלכתחילה לא ראוי לדבר גם מענייני הקריאה.

סעיף ג'
אדם שעלה לתורה, והראו לו מהיכן צריך לקרוא, {וכמו שלמדנו לעיל שצריך להראות לעולה מהיכן צריך לקרוא כדי שידע על מה הברכה חלה} והראו לו בטעות פרשה אחרת, נחלקו הדעות האם צריך לחזור ולברך שוב, יש מי שאומר שצריך שוב לחזור ולברך, כיון שבירך על תורה אחרת ולא על מה שהוא צריך לקרוא, ויש מי שאומר שא"צ לחזור ולברך, כי מסתמא דעתו על כל מה שלפניו, ולהלכה מכריע המ"ב שהדבר תלוי, אם המקום שבו הוא היה צריך לקרוא היה פתוח לפניו, אע"פ שהראו לו מקום אחר, א"צ לחזור ולברך שוב, ואפילו שזה למעלה וזה למטה, או שזה בעמוד זה וזה בעמוד אחר, ואפילו שזה פרשה אחת והוא צריך לקרוא פרשה אחרת, בכ"א אם זה היה פתוח לפניו הברכה חלה וא"צ לחזור ולברך.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן