"ראו כי רעה נגד פניכם" (שמות י' י')
באגרותיו מצטט מרן הגה"צ רבי יחזקאל לוינשטיין זצוק"ל את הלשון המיוחס להרמב"ם, שכתב לבנו באגרת המוסר: "ויש לך בני לדעת, כי פרעה מלך מצרים הוא יצר הרע באמת". וממשיך הגר"י וכותב: "נמצא, כי הפרשיות האלו – שמות וארא בא בשלח, הם לימודים לדעת דרכי יצר הרע" (מכתב כ').
בפרשתנו מופיע אחד מהלימודים הללו, כאשר פרעה מזהיר את בני ישראל "ראו כי רעה נגד פניכם" (י' י'), ועי' רש"י, שפרעה הזהירם מאותו כוכב ששמו 'רעה' שעולה לקראת ישראל במדבר "והוא סימן דם והריגה", אבל הקב"ה הפך את דם ההריגה לדם מילה.
במשפחתו של הגה"צ רבי הלל ליכטנשטיין זצ"ל אב"ד קראסנא מקובל היה סיפור מימות ה'נודע ביהודה' (כך סיפר לו אביו הגה"צ רבי ברוך בענדיט זצ"ל, בספר 'כוונת הלב', מובא ב'אוצרות צדיקי וגאוני הדורות' – חג הפסח):
אחד מתלמידי ה'נודע ביהודה' יצא לתרבות רעה עד שהשתמד רח"ל והפך לכומר. ה'נודע ביהודה' הצטער מאוד על הענין וביקש ממקורביו לחקור היכן ניתן לפגוש את התלמיד שסרח (לאחר שקבע לעצמו סימן, שרק אם התלמיד יהיה הראשון שידרוש בשלום רבו, יש סיכוי להשפיע עליו). מקורביו שבו וסיפרו שהכומר נוהג מדי יום לשבת מול חלון מסוים. כאשר חלף הנודע ביהודה בכוונה ליד אותו מקום, הקדים לו הכומר שלום בהכנעה, ואז ביקש הנודע ביהודה להודיע לו שהוא מעונין לפגוש אותו.
במהלך הפגישה התוודה הכומר וסיפר: התדרדרותי החלה בחג הפסח. סעדתי אצל בעל הבית אחד, ובמהלך הסעודה התעוררה שאלה חמורה של חמץ על המאכל. שיגר אותי בעה"ב עם השאלה אליכם. באותה שעה הצעתם בפני את כל השיטות והספקות הנוגעים להלכה זו, ואמרתם שמצד הדין היו יכולים לצדד להקל, אך מכל מקום מחמת חומרא דחמץ יש לשרוף הכל. ומכיוון שהמאכל היה חביב עלי, יצאתי ואכלתי אותו. לאחר שכבר נכשלתי בעבירה זו, המשכתי לעבירות נוספות, עד שהגעתי להיכן שאני.
מצומרר התחנן אליו ה'נודע ביהודה' שיתבונן בדרכו של היצר הרע, שעל מנת להכשילו הגדיל את העבירה הראשונה בעיניו, בו בזמן שמצד עיקר הדין הרי לא נכשל באכילת חמץ כלל. אך זו דרכו של היצר, להגדיל את העברות בעיני מי שעבר עליהן, כדי לייאשו מן העתיד.
והכומר שב לסטנדר!
"ראו כי רעה נגד פניכם", מזהיר פרעה-יצר הרע. כי כן דרכו – להפחיד, לייאש ולהפוך זבוב לפיל. אך גם 'דם הריגה' יכול להתהפך בסייעתא דשמיא ל'דם מילה'.
(הרב רפאל ברלזון מוסף שב"'ק בא תשע"ג)