יום שלישי י"ד באדר א' תשע"ט
מערכת השקיָה – האם עשויה להתיר את הטלטול במִדשאה ציבורית בשבת?
כפי שלמדנו, שטח שגודלו יותר מ'בית סאתיים', שהקיפוהו במחיצות כדין, שלא לשֵׁם 'דירה' – כגון מִדשאה ציבורית – אסרו חכמינו ז"ל לטלטל חפצים בתוכו, כ'כרמלית'; ומקום זה מכונֶה 'קַרְפֵּף שלא הוקף לדירה'.
וקרפף שנטעו בו עצים, ובגינם התמעט חלל הקרפף ואין בו יותר מבית סאתיים – אין זה מתיר את הטלטול בקרפף, כיון שהדרך היא לנטוע עצים במקומות כאלו, כדי לשבת בצילם וכדומה, והשימוש בהם נחשב כאחד משימושי הקרפף, וממילא נחשב מקומם כחלק משטח הקרפף.
וכן דברים נוספים המשמשת את השוהים בקרפף, או שהם מצורכי הקרפף עצמו – כגון ברזייה, מערכת השקיָה, ובריכה – אף אם בלעדיהם אין בקרפף יותר מבית סאתיים, אינם מתירים את הטלטול בקרפף.
[שו"ע שנח, ד, משנ"ב מא-מד, ושעה"צ מא]
איזה דבר ממעֵט את שיעורו של 'קרפֵּף' ומתיר את הטלטול בתוכו?
בהמשך לאמוּר: דבר שאין דרך לקובעו ב'קרפֵּף', ואינו מהווה חלק משימושי הקרפף – הריהו ממעט משיעור הקרפף, ואם ללא מקומו של דבר זה אין בשטח הקרפף יותר מבית סאתיים – מותר לטלטל בתוכו.
ודווקא דבר המחובר לקרקע הקרפף, כגון עמוד, אבל דבר המיטלטל אינו ממעט את שיעור הקרפף.
ואם העבו את מחיצות הקרפף (שלא בשעת הקמתן) מבפנים, במידה הממעטת את שטחו, כך שאין בו יותר מבית סאתיים – אם תוספת העובי ראויה לעמוד בפני עצמה, הריהי מתירה את הטלטול; ואף אם אינה ראויה לעמוד בפני עצמה, בשעת הצורך ניתן להקל.
ובכל מקרה, אין דבר ממעט את שיעור הקרפף אלא כשגובהו עשרה טפחים ורוחבו שלושה טפחים, שאם לא כן אין בו חשיבות, והריהו כבלתי קיים.
[שו"ע שנח, ה ו־ז, ומשנ"ב מו, מז, נג, נד ו־נה, וביה"ל ד"ה הוי; וראה שם, 24]
כיצד ניתן להכשיר מחיצה על ידי פסילת חלק ממנה?
'קרפֵּף' שהקפתו במחיצות לא נעשתה לשֵׁם דירה, ופתחו אליו פתח מבית מגורים, ובנו בתוכו מחיצה נוספת, באורך של יותר מעשר אמות לפחות, ובגובה עשרה טפחים, לשֵׁם דירה – החֵלק שבמחיצה הישנה המקביל למחיצה החדשה, נחשב כבלתי קיים, כך שהמחיצה הישנה כולה נפסלת, שהרי יש בה 'פירצה' באורך של יותר מעשר אמות; והמחיצה החדשה, 'סותמת' את ה'פירצה' שבמחיצה הישנה, והיא הגורמת שהיקף המחיצות יוכשר, וממילא נחשב היקף המחיצות כולו כאילו נעשה לשֵׁם דירה. (ויש אומרים שצריך שהמחיצה החדשה תהיה לכל מלוא אורכו של אחד מצדדי הקרפף). ואין המחיצה החדשה מועילה אלא כשהיא במרחק שבין שלושה טפחים לעשר אמות מהמחיצה הישנה.
[שו"ע שנח, ו, משנ"ב מח-נב, וביה"ל ד"ה באורך]