יום ראשון י"ד בתשרי תש"פ
באיזה מקרה יש מצוה לבדוק את הבית מחמץ במוצאי הפסח?
מי שלא בדק את ביתו מחמץ בליל י"ד בניסן, יבדוק מיד כשנזכר בכך. אולם, החל משעת תחוּלת המכירה לגוי בערב פסח, אין לברך על הבדיקה, כיון שכפי הנהוג, מוכרים לגוי את כל החמץ שלא ידוע על קיומו. וכן אם מצא חמץ בפסח בביתו, אין לברך בשעת ביעורו; אולם, חמץ שהתהווה בפסח, יש לברך בשעת ביעורו.
ומי שלא בדק את ביתו מחמץ עד לאחר הפסח, צריך לבודקו לאחר הפסח. ולמרות שבשעה זו החמץ כבר שייך לישראל, ולא לגוי, אין לברך על הבדיקה, כיון שאין חובת ביעור בחמץ שעבר עליו הפסח, ומותר להשהותו בבית, אלא שתיקנו לבדוק כדי להבדיל בין 'חמץ שעבר עליו הפסח', שאסור בהנאה, לחמץ המותר.
[שו"ע תלה, א, ומשנ"ב ב ו־ה; ביאורים ומוספים דרשו, 15]
מי שנזכר ביום טוב של פסח שלא בדק את ביתו מחמץ – האם יבדוק ביום טוב?
בהמשך לאמוּר: מי שלא בדק את ביתו מחמץ לפני פסח, ונזכר בכך ביום טוב ראשון או בשביעי של פסח – נחלקו ראשונים אם יבדוק ביום טוב, או שימתין למוצאי יום טוב. ויש מהאחרונים שהכריע, כי אם 'ביטל' את החמץ לפני פסח, לא יבדוק ביום טוב, כיון שבלאו הכי אין מבערים חמץ כזה ביום טוב, אלא מכסים אותו בכלי עד למוצאי יום טוב.
ואם לא ביטל את החמץ לפני פסח – יש הנוהגים שאם מוצאים חמץ כזה ביום טוב מבערים אותו, ולמנהגם, ניתן גם לבדוק ביום טוב; אך ספק אם מותר להדליק נר ביום טוב לצורך בדיקת חמץ. ברם, המנהג הרוֹוֵחַ הוא, שאין מבערים ביום טוב אף חמץ שלא ביטלוהו, ועל פי מנהג זה גם אין לבדוק ביום טוב.
[משנ"ב תלה, ג, ושעה"צ ה, ו ו־ט; וראה ביאורים ומוספים דרשו, 10; משנ"ב תמו, ו]
הבודק את ביתו מחמץ בראש חודש ניסן – האם צריך להניח לפני הבדיקה את פתיתי החמץ?
היוצא לדרך לפני ליל י"ד בניסן, פעמים שחייבוהו חכמינו ז"ל לבדוק את ביתו מחמץ בלילה שלפני צאתו, וראה תקציר למחר לפרטי הלכה זו. ואין מברכים על בדיקת חמץ לפני ליל י"ד בניסן, כיון שרק מלילה זה ואילך הבדיקה נחשבת לתחילת הביעור, כיון שאת מה שמוצא בבדיקה, מבער למחרת, (או לאלתר, כאשר בודק לאחר ליל י"ד), ולכן ניתן לברך עליה 'על ביעור חמץ'; אבל בבדיקה שלפני ליל י"ד, אינו אמוּר לבער את החמץ, אלא רק להוציאו מביתו, ולכן אין הבדיקה נחשבת לתחילת ביעור החמץ.
ואיסור עשיית מלאכה וכיוצא בה בליל הבדיקה, לפני הבדיקה, ומנהג ניקוי הבית לפני הבדיקה – אמורים גם בבדיקה שלא בזמנהּ; אולם, בנוגע למנהג הנחת עשרת פתיתי החמץ לפני הבדיקה – נחלקו הפוסקים אם יש לנהוג בו בבדיקה שלפני ליל י"ד.
[שו"ע תלו, א, משנ"ב ד, וביה"ל ד"ה ולא; וראה משנ"ב ה; ביאורים ומוספים דרשו, 3 ו־10]