יום חמישי כ"ב תשרי תשע"ח
כיצד יכול הבעל להשתתף בהדלקת הנרות?
במצות הדלקת נרות שבת חייבים הן האנשים והן הנשים, אולם מעשה ההדלקה מוטל בעיקר על הנשים, כיון שהן מצויות בבית ועוסקות בצרכיו; וכן משום שאשה – חַוָּה – כיבתה 'נרו של עולם', כלומר, גרמה מיתה לאדם הראשון בכך שהחטיאה אותו באכילה מפרי עץ הדעת, והנשים מתקנות זאת בהדלקת הנר. וראוי שהבעל יכין את הנרות להדלקה. ואם הבעל חפץ להדר ולקיים את המצוה גם בעצמו – תדליק האשה ותברך בחדר האכילה, והבעל ידליק בחדרים האחרים, או יוסיף נרות בחדר האכילה, ללא ברכה. ובזמננו שיש תאורת חשמל – תדליק האשה במקום האכילה גם את תאורת החשמל, והבעל רשאי להדליק את התאורה בשאר החדרים, או להוסיף אור בחדר האכילה. [שו"ע רסג, ב-ג, ומשנ"ב יא-יב; ביאורים ומוספים דרשו, 16]
מי ידליק נרות כשהאֵם אינה בַּבַּיִת – האב או הבת הגדולה?
כאמוּר, הדלקת נרות השבת מוטלת על האשה. והבעל אינו רשאי להדליק במקום האשה, אלא להוסיף נרות ללא ברכה. ואם מסיבה כלשהי אין האשה יכולה להדליק בעצמה, או שאינה בבית – ידליק הבעל ויברך. אולם, אם יש בַּבַּיִת בת שהגיעה למצוות – יש שהורה שהיא תדליק ולא אביה; ויש שהסתפק בדבר. ואם אין בבית בת מבנות הבית, כי אם אורחת, אף אם היא בת נשואה של בעל הבית – ידליק בעל הבית. ואם שני ההורים אינם בבית, ויש בבית בנים ובנות שהגיעו לגיל מצוות – עדיף שתדליק אחת הבנות, כיון שגם בהן שייכים שני הטעמים הנ"ל (לכך שמעשה ההדלקה מוטל בעיקר על הנשים) – שצורכי הבית מוטלים עליהן, ושאשה כיבתה נרו של עולם. [משנ"ב רסג, יא; ביאורים ומוספים דרשו, 17]
מי שיש באפשרותו לקנות רק נרות או רק יין לקידוש – מה יקנה?
מי שאין באפשרותו לרכוש את כל צורכי השבת – פת ומאכלים נוספים, נרות, ויין לקידוש, ינהג לפי סדר קדימה זה: א. פת לשתי סעודות – סעודת הלילה וסעודת הבוקר – קודמת לַכֹּל, כיון שמקיים בה את מצות סעודות שבת, וגם יכול לקיים בה מצות קידוש; ויש אומרים שאין די בפת בשיעור 'כזית', אלא פת כדי שביעה גם היא קודמת לכל. ב. יש אומרים שגם פת לסעודה שלישית קודמת לכל, אך אין להקדים אלא פת בשיעור 'כביצה' ומעט יותר, אף אם היא פחות מכדי שביעה. ג. נר אחד למצות הדלקת הנר, קודם לשאר מאכלים, וכן ליין לקידוש; אך אם יש בביתו תאורת חשמל, ואין חשש לצער בסעודה, או שייכשלו ברהיטים, וכדומה – יין לקידוש קודם לנר. [שו"ע רסג, ג, משנ"ב ט ו־יד, וביה"ל ד"ה אין; ביאורים ומוספים דרשו, 21]