מי שהתחיל לאכול עוגה בשבת לפני השקיעה – האם רשאי להמשיך?

הדף היומי בהלכה ט"ו בשבט- סימן רצ"ט סעיף א' - סעיף ב'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם אפשר לאכול סעודה שלישית אחרי השקיעה?

אדם שהתחיל לשתות מבעו"י ונעשה חושך, האם יכול להמשיך לשתות בלי הבדלה? התפלל ערבית של מוצ"ש מבעו"י מה דינו לעניין הבדלה? ומדוע אסור לאכול כשנעשה מוצ"ש?  שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רצ"ט סעיף א' – ב' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אסור להתחיל לאכול במוצ"ש משחשיכה ואפילו בספק חשיכה, וכן אסור לשתות שום משקה חוץ ממים, אא"כ התחיל לאכול בשבת מבעוד יום ונמשכה סעודתו לתוך מוצ"ש, ויש הבדל בין אכילה לבין שתיה, שאם התחיל לאכול מבעו"י, א"צ להפסיק בשביל הבדלה, ואפילו רק בירך 'המוציא' בלבד ונשתהה ולא התחיל לאכול ופתאום נעשה חשכה, יכול לאכול גם אחר שחשיכה, אבל כאשר התחיל לשתות מבעו"י, כשנהיה מוצ"ש צריך להפסיק את השתייה ולהבדיל, ומבאר המשנה ברורה, כיוון שהשתייה לא מספיק חשובה בכדי שנאמר שאם התחיל אותה מבעו"י, שיוכל להמשיך ולשתות משחשיכה.

המשנה ברורה מביא מהמג"א, שאדם שהתפלל ערבית של מוצ"ש בשבת מבעו"י, חלה עליו חובת הבדלה כבר מבעו"י, ואסור לו להתחיל לאכול, וכן אדם שהתחיל לאכול מבעו"י ונמשכה סעודתו למוצ"ש שמותר לו להמשיך לאכול במוצ"ש, אלא שבתוך הסעודה נעמד להתפלל ערבית של מוצ"ש, אומר המג"א 'אפשר' שחלה עליו חובת הבדלה ואסור לו להמשיך לאכול.

עוד מביא המשנה ברורה, שכאשר החשיך ונעשה מוצ"ש, אסור לו להתחיל ולאכול משני סיבות, גם משום שאסור להתחיל לאכול לפני הבדלה, וכן כיוון שהגיע זמן מעריב, ואסור לו להתחיל לאכול חצי שעה לפני שקורא ק"ש, אלא שאם הוא רגיל ללכת לבהכנ"ס, ויש שמש שמזכיר לבוא לבהכנ"ס, אז מצד איסור להתחיל לאכול לפני ק"ש, אין איסור, כי יש מי שיזכיר לו, אבל מצד איסור של לפני הבדלה, יש איסור כי אסור להתחיל לאכול לפני הבדלה.

אדם שלא אכל סעודה שלישית, ונזכר לאחר השקיעה שלא אכל, וכן סתם אדם שתאב לאכול או לשתות, מותר לו בדיעבד להתחיל לאכול סעודה שלישית, או להתחיל סתם לאכול, עד חצי שעה שלפני צאה"כ.

אדם שאמר באמצע סעודה שלישית 'בואו ונבדיל', ורוצה שוב לשתות, האם אמירה זו היא היסח הדעת וצריך שוב לברך או לא? מבואר בשו"ע, שא"צ לחזור ולברך, ומוסיף המשנה ברורה, שאדם שהיה שותה בשבת מבעו"י ונמשכה שתייתו למוצ"ש, צריך להפסיק, ואם אמר בואו ונבדיל, אם אח"כ רוצה להמשיך ולשתות לפני הבדלה באיסור, ודאי שצריך לחזור ולברך, כיוון שהסיח דעתו מהשתייה בזה שאמר 'בואו ונבדיל', אבל אם אכל מבעו"י ואמר כך, אין לזה משמעות שהרי מותר לו להמשיך לאכול, ולכן כשרוצה לחזור ולשתות אין זה היסח הדעת ושותה בלי ברכה, ויש מי שחולק בדבר, וסובר שאעפ"כ חוזר ומברך, ומכריע המשנה ברורה כדעה ראשונה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים