מי שהסיר פקק מתכת מבקבוק בשבת – האם רשאי להשתמש ביין?

הדף היומי בהלכה כ"ד סיון- סימן שי"ד סעיף ג'- סעיף ו'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



האם מותר לקפל 'עלה' כדי להשתמש בו כמרזב לחבית יין?

ברז של חבית יין שסותם את החור ורוצה להוציא את הברז באופן שמכה עליו בברז אחר, האם הדבר מותר? על אלו כלים נאמר שאין בהם דין בונה וסותר? ומתי מותר ליצור פתח יפה בחבית של יין? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן שי"ד סעיף ג'  – סעיף ו' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

למדנו בסעיף ב', שנקב בחבית של יין ונסתם, אם הנקב נמצא למטה מהשמרים באופן שכל כובד היין נשאר עליו, אז הסתימה היא חזקה ואסור לפתוח אותה בשבת, אבל אם הנקב נמצא למעלה מהשמרים באופן שכובד היין לא נשען על הנקב בצורה כ"כ מרובה, הסתימה היא חלשה ומותר לפתוח אותה בשבת, וכהמשך לכך אומר השו"ע בסעיף ג', שנקב המותר לפותחו בשבת, דהיינו, נקב שהוא למעלה מהשמרים, מותר לפתוח אותו אפילו במקדח שהוא כלי המיוחד לכך, ומביא השו"ע שיטת י"א שחולקים וסוברים, שנקב שנסתם מותר לפותחו רק אם מדובר בחבית של חרס שאין הסתימה מהודקת יפה, אבל בשל עץ שמהדקים מאוד את העץ שסותמים בו את הנקב, אסור לפותחו בשבת.

להלכה: מביא המ"ב, שאמנם הא"ר כתב שכמה פוסקים חולקים וסוברים שגם בחבית של עץ מותר לפתוח את הנקב שנסתם, אבל בפמ"ג ובח"א משמע, שיש לחוש ולהחמיר כדעת הי"א.

אם הברז עצמו סותם את הנקב שבחבית, מותר לקחת ברז אחר ולהכות בברז השבור ולהוציא אותו, והיין יזרום דרך הנקב.

מותר לאדם לקחת קנה חלול ולתחוב אותו בתוך נקב שבחבית, כדי שהיין יזוב דרך הקנה, שהרי הוא משאיר את הקנה כמות שהוא ולא עשה שום תיקון בגופו של הקנה, אבל אסור לקחת עלה ולקפל אותו בצורה כזאת שישמש כמרזב ולהכניס אותו לתוך הנקב שבחבית כדי שהיין יזוב עליו, כיוון שזה נראה כמו שהוא עושה מרזב בשבת, או שחוששים שמא יתלוש עלה מהענף כדי שישמש אותו כמרזב, ונ"מ בין שני הטעמים, באופן שיש לו עלים אחרים קטומים האם גם אז חוששים או לא, והרמ"א חולק ואומר שכאשר יש לו הרבה עלים קטומים אחרים, מותר לו לקחת עלה ולקפל אותו שישמש לו כמרזב ליין, ומבאר המ"ב שהמח' היא, למה אסור לקחת עלה של הדס ולהשתמש בו כמרזב ליין? אם הסיבה היא משום עצם לקיחת העלה והפיכתו למרזב, א"כ גם אם יש לו עלים אחרים זה לא משנה, שהרי זה שלוקח את העלה ומשתמש בו כמרזב, זה האיסור, אבל לרמ"א האיסור הוא שמא יקטוף עלה מהענף שישמש לו כמרזב, וא"כ כאשר יש לו הרבה עלים אחרים, מותר.

אין בונה וסותר בכלים גרועים, ולכן, מותר להתיז ראש החבית של היין בסייף ולהוציא את היין באופן שהחבית גרועה, וגם כאשר אנחנו אומרים שאין בונה וסותר בכלים גרועים, בכ"א אסור לעשות פתח או נקב יפה בצידה, שהרי מתכוון לכך, כי אם היה רוצה לעין יפה שכל היין יישפך, הוא לא היה עושה נקב בצידה, אלא היה מתיז את ראשה של החבית, וכיוון שעשה נקב בצידה, מוכח שהוא מתכוון לעשיית פתח יפה, וזה אסור בכל מקרה גם בחבית גרועה, אבל לנקוב למעלה בחבית מותר, כי אין הדרך לעשות שם נקב יפה, ומבאר המ"ב, שהרי נופלים בה אבנים וצרורות.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

תגובה אחת

  1. גרשון יעקובוביץ הגב

    בס"ד

    שלום לרב לרב הגאון,

    האם האיסור להשתמש בעלה (שאיננו מחובר) להוצאת יין מחבית בשבת כולל גם עלים שהם בבחינת אוכלין לבהמה? או שמא גם השולחן ערוך אינו אוסר להשתמש במקום שיש בו הרבה עלים קטומים ובנוסף אותם עלים הם בבחינת ' אוכלין לבהמה' שאין בהם תיקון כלי?

    כל הברכות,
    גרשון יעקובוביץ

פוסטים נוספים