"וה' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל" (בראשית כ"ד, א')
בבבא בתרא (טז:) נחלקו תנאים מה היא הברכה שברך ה' את אברהם בכל, רבי מאיר אומר שלא היתה לו בת, רבי יהודה אומר שהיתה לו בת.
הנה שיטת ר"מ שהיתה לו בת אתי שפיר שזה ברכה, אבל שיטת ר"י שלא היתה לו בת צריך ביאור איזה ברכה זו שאין לו בת. ובכתב סופר כ' לפרש על דרך צחות את שיטת רבי יהודה, על דרך שכתב הרמב"ם באיגרת לבנו (לא מצאתי איגרת זו) "שבתו מלבנת שערותיו בשביל דאגה לשדך אותה לפי כבודו הראוי לו", (ועי' רמב"ן שאילו היה בת לאברהם היה דואג למי יתנה).
וזה הביאור במה שארז"ל 'וה' ברך את אברהם בכל' שלא היתה לו בת, דאילו היתה לו בת גם שהיה לו כל טוב היתה זקנה קופצת עליו והלבינו שערותיו מפני דאגת הבת, ע"כ.