מוקצה נשכח על השולחן – האם אוסר את השולחן בטלטול?

הדף היומי בהלכה א' סיון- סימן ש"ט סעיף ד' עד אמצע סעיף ד' הגה "ואז אפילו נוטל"

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



כסף המונח על הכרית בשבת

באיזה אופן נעשה חפץ בסיס לדבר האסור? מגירה מבולגנת עם חפצים המותרים ויש בה חפץ שהוא מוקצה, האם נעשית המגירה בסיס לדבר האסור? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"ט סעיף ד' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אדם שמניח דבר מוקצה ע"ג דבר היתר, הדין הוא, שדבר ההיתר אסור בטלטול כמו המוקצה שמעליו, כיוון שההיתר הוא בסיס לדבר האסור, ולכן, אם הניח כסף או אבן ע"ג חבית או ע"ג כרית, לא רק שהאבן או הכסף אסורים בטלטול, אלא גם החבית או הכרית שמתחתיהם אסורים בטלטול, כי הם בסיס לדבר האסור, וזה הכל כאשר מניח עליהם את המוקצה בכוונה תחילה, משא"כ אם שכח על החבית או על הכרית כסף, אין החבית או הכרית נעשים בסיס לדבר האסור, וממילא, מותר לטלטל את החבית או הכרית עם המוקצה שעל גביהם, ואע"פ שמטלטל מוקצה בשבת, כיוון שזה לא טלטול ישיר אלא ע"י הכרית או החבית, נחשב הדבר לטלטול מן הצד, וטלטול מן הצד לצורך דבר המותר, מותר.

אם יש לו אפשרות להטות את החבית או הכרית ולהפיל את האבן, יותר עדיף, כי יש דין של חובת ניעור, ואסור להגביה ולטלטל את החבית או הכרית עם האבן שמעליה באופן שיש אפשרות להטות אותה ותיפול, ואם לא יכול להטות את החבית כגון באופן שהיא בין החביות, ואם יטה אתה, האבן תיפול ותשבור את החביות מסביב, יכול להגביה אותה ממקומה עם האבן וילך איתה למקום אחר ושם יפיל את האבן, וי"א, שכל מה שההיתר נהפך לבסיס הוא רק כשהייתה דעתו שהמוקצה ישאר שם כל השבת, אבל אם הייתה דעתו לסלק את המוקצה מע"ג ההיתר ע"י גוי או ע"י ניעור באמצע שבת, ההיתר לא נהפך לבסיס.

המ"ב מביא, שבאופן שאדם הניח כסף ע"ג ביום חול ולאו דווקא שישארו שם בשבת, ושכח אותם ונשארו שם בשבת, אין זה נחשב למניח אלא נחשב לשוכח, ואפילו הניחם מער"ש, כל שלא הייתה דעתו בפירוש שישארו שם בכניסת שבת, ובבין השמשות שכח לקחת אותם, זה נקרא שוכח, ומביא עוד בשם המג"א, שבסיס נחשב רק כאשר יש לו עניין שהמוקצה יהיה ע"ג דבר ההיתר, אבל אדם שיש לו מגירה מבולגנת עם הרבה חפצים של היתר, וזרק בה עוד חפץ של איסור ואין לו עניין שהמוקצה יהיה ע"ג ההיתר או להפך, ההיתר לא ניחשב לבסיס, ומנורה שעומדת ע" שולחן שבת ויש מפה על השולחן, וגוי סילק את המנורה בגמר הסעודה, אין המפה נהפכת לבסיס לדבר האסור, כי אין שום עניין שהמנורה תהיה ע"ג המפה, אלא המפה מכסה את השולחן, אבל מבחינת בעה"ב, עדיף שהמנורה תהיה ע"ג השולחן ולא ע"ג המפה, ומביא המ"ב שיש מחמירים בעניין, ובמקום הצורך יש להקל.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים