מוקצה מונח במגירת השולחן – האם מותר לטלטל את השולחן?

הדף היומי בהלכה ז' סיון- סימן ש"י מאמצע סעיף ז' הגה "אבל אם" עד סוף הסימן

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



טלטול שולחן שיש בו מגירה עם מוקצה

כיס התפור לבגד ויש בתוכו כסף, האם יש נפק"מ כיצד הוא תפור בבגד לעניין ההיתר לטלטלו? כלי שמונח בו דבר המותר ודבר האסור, האם יש היתר לטלטלו? ובאופן שמותר לטלטל כלי עם דבר היתר דבר איסור, יש עניין בכל אופן לנער את המוקצה? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"י סוף סעיף ז' ברמ"א – סעיף ח' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

הרמ"א עוסק בבגד שיש בו כיס ובתוכו יש מעות או דבר מוקצה, האם הבגד נעשה בסיס למוקצה, או שאינו נעשה בסיס למוקצה ומותר בטלטול? לפי איך שכותב המ"ב (בס"ק ל') יוצא כך, יש הבדל בין אם הכיס כולו תפור לבגד, דהיינו, גם מצידי הכיס, או שרק פי הכיס תפור לבגד וכל הכיס תלוי בבגד, שבבגד כזה שרק פי הכיס תפור בבגד ושאר הכיס תלוי בבגד וכמו שמצוי בכיס של מכנסיים, אין הבגד נעשה בסיס למוקצה שבתוכו והבגד מותר בטלטול, ואפילו הניח בו את המוקצה מדעת, אבל אם הכיס כולו תפור לבגד מכל צדדיו כמו שמצוי בכיס של חולצה, א"כ הוא חלק מהבגד, ובזה הבגד נעשה בסיס למוקצה, ואם זה הונח מדעת, הבגד כולו אסור בטלטול, ומוסיף עוד המ"ב (בס"ק ל"א) שגם כאשר פי הכיס תפור לבגד שאז אנחנו אומרים שמכיוון שכל הכיס תלוי ולא כל צידי הכיס תפורים לבגד שהבגד לא נעשה בסיס מוקצה שבכיס, זה הכל כאשר הכיס תפור בבגד, אבל כיס שקשור בבגד באופן שאפשר להתיר את הכיס מהבגד, בזה גם אם פי הכיס בלבד קשור לבגד ושאר הכיס בגד אסור בטלטול, כיוון שאנחנו רואים את הבגד והכיס כשני דברים שונים, הכיס לא מתבטל לבגד, וממילא הבגד בסיס למעות שבכיס, וכן מגירה שבתוך שולחן, אם המגירה נשלפת מהשולחן, אז אנחנו רואים את המגירה והשולחן כשני דברים שונים, וממילא השולחן אסור בטלטול אם יש במגירה דבר מוקצה, אא"כ המוקצה הוא חסר ערך כגון כמה פרוטות וכדו', שמחמת זה אין השולחן נעשה בסיס לזה, וזה הכל במגירה שמיועדת לאיסור, אבל אם המגירה מיועדת לדבר היתר אלא שלפי שעה הניחו שם דבר איסור, השולחן הוא בסיס לאיסור ולהיתר, דהיינו, בסיס למגירה שהיא היתר, ולאיסור שבתוך המגירה, ומותר בטלטול.

כלי שהוא בסיס לאיסור ולהיתר, כגון, מחתה ששמו בתוכה אפר (שלא נעשה בשבת, דא"כ הוי 'נולד' ואסור) שהאפר אינו מוקצה כיוון שראוי לכסות בו צואה או רוק, וכן יש במחתה שברי עצים שהם מוקצה, מבואר בשו"ע, שבאופן שההיתר יותר חשוב מהאיסור, ההיתר הוא העיקרי, והאיסור טפל אליו ומותר לטלטל את המחתה, ואם האיסור וההיתר שווים בחשיבותם, וכ"ש אם האיסור חשיבותו מרובה מההיתר, אסור לטלטל את המחתה, אבל אם ההיתר יותר חשוב, האיסור בטל כלפי ההיתר, ונחשב הדבר שהמחתה בסיס להיתר ולא לאיסור, והיא מותרת בטלטול, וחשיבות הדבר נמדדת לפי האדם עצמו ולא לפי העולם, ולכן אם בעיניו ההיתר חשוב יותר, זה נחשב בסיס להיתר ומותר בטלטול.

גם אם אנחנו מחליטים שהמחתה מוגדרת כבסיס להיתר ולא לאיסור, בכ"ז אם יש אפשרות לנער את האיסור בלבד או את האיסור עם ההיתר כאשר הוא צריך את המחתה, חייב לנער, אבל באופן שלא יכול לנער, אין המחתה נחשבת למוקצה, ואומר המ"ב, שאם האיסור בלבד היה על המחתה מבעו"י בכניסת שבת, ובמשך השבת הניח את ההיתר, לא יועיל, כי המחתה נהפכה להיות בסיס לדבר האסור בבהשמ"ש של שבת, ובאופן שלא היה שום דבר על המחתה בער"ש, ובשבת הונח עליה האיסור, ואח"כ הונח עליה ההיתר, מותרת לטלטל את המחתה ואינה בסיס, כי אין מוקצה לחצי שבת.

הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
"מעטפה עם המחאה בסך 12 אלף דולר מארה"ב, הייתה בדרך אלינו..."
הכנתי לו מיטה וכשנכנס לחדר אמר לי: "אתה יודע שאש"ל בלי לינה זה אש?". לא הבנתי באותו הרגע...
"סיכמתי עם הבבא סאלי, שמה שהאויבים רוצים לעשות לישראל, שיעשו בינם לבין עצמם!"
13 נפשות, 2.5 חדרים, ואמונה אחת גדולה
"תגיד לי, מה חלום החיים שלך?", שאל נציג רשת הסופרמרקט...
האסיר שמע, 'נדלק' והצהיר: "מקבל על עצמי לשמור שתי שבתות!"
''אין לך מושג איזו השגחה פרטית הייתה עכשיו!"
גם על אוכל שרוף אפשר להחמיא...
המקום היחיד בעולם, שאפשר להחליף בו רכב בטעות, כאילו זה כובע...
"בחור צריך ללמוד בכיף!"
"אני כמו רואה אותו לידי, אדום כולו, מתחנן ללא מילים: אנא מחול לי!"
השבוע הייתי עד שמיעה מכלי ראשון, לסיפור שלא ניתן להישאר אדישים מולו"
"אם עשיתי עבירת תנועה – צריך להתייחס אלי כמו מחבל חמאס?"
מרגש: נתן לבנו את השטר האחרון שבכיסו כדי לנסוע לישיבה -
ישועות כאן ועכשיו!
"נַפְשִׁי חוֹלַת אַהֲבָתְךָ" - ליום השנה של מרן הגר"ש בעדני זצ"ל
מרגישים תְּקִיעוּת בחיים? תבדקו אם האור אצלכם דולק!
הפקיד עצר אותם: "הטיסה כבר סגורה!". הם עמדו נבוכים. "שבת בקייב? איך??"
"לא אעשה קידוש עד שמשמשי ישוחרר ויתייצב כאן!"
יושבים כל הגויים באו"ם, ואף אחד לא עושה מאומה!"
חצי שעה המתין בתור - החזיר את המוצרים ויצא מהחנות...
כשהדרייבר פגש סוכן נסיעות מארצות הברית...
"כל השפע הגיע אלי, דווקא אחרי ששמטתי את המושכות!"
בדמעות רותחות, בלב שבור ורצוץ אמר: "ברכות יש לנו כבר למכביר! אנחנו שבעים מברכות... אני צריך 'הבטחה!' ברורה ומפורשת..."
"לפתע הגיע השכן לבניין. הרגשתי איך ה' נתן לי כוחות לעמוד בניסיון!"
תוך כדי הקריאה בתורה, סגר את ספר התורה והכניסו לארון!
את הכותרות של העיתון מומלץ לקרוא! את הפרשנות שאח"כ - לא!...
"אדם שמבקש מכל הלב - תמיד הקב"ה ישמע לתפילתו!"
חמשת העובדים הגויים קיבלו מכתב פיטורין. היהודי לא!
מקור החוסן הנפשי והגבורה היהודית - הוא כאן!
ההורים פשוט נלחמים, שהילדים שלהם ילמדו בכיתה שלו...
"כאשר אדם צריך לישועה שיברך בכוונה 'שהכל ויוושע"
איך יכול יהודי לישון, כשישראל נמצאים בצרה ובשביה???
מה יש לי לחשוב על מחר, כשאיני יודע מה יהיה מחר!?

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים