מה מברכים על קומפוט – מרק פירות?

כ' שבט- ר"ב ט' - י'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן ר"ב סעיף ט'

- דיני ברכת פירות האילן -

מה מברכים על פרי שאינו ראוי לאכילה? | מה היא הברכה על "מרק פירות"?
יש סוגי פירות שמברכים עליהם שהכל, והם פירות המקולקלים שאינם ראויים לאכילה, כלומר, שאינם משובחים וכגון סופי ענבים שאין מתבשלים לעולם על האילן, וכן הנובלות שהם תמרים שבישלם ושרפם החום ונתייבשו מברך שהכל.


סעיף י'
פירות ששרה אותם במים [שריית הפרי היא מעת לעת] והמים קיבלו את טעם הפירות, ובלשוננו "מרק פירות" נחלקו בזה הראשונים, לרשב"א מברך שהכל, והטעם, דהרי למדנו בשיעור הקודם, שעל מיצי פירות מברכים שהכל כיון שזה מוגדר כזיעת הפרי, וממילא ה"ה פירות שבישל בתוך מים והמים קיבלו את טעם הפירות, ברכת המים שהכל ולא גרע ממיצי פירות, והרא"ש סובר, שברכת המים היא כברכת הפרי, ומבאר המ"ב, כיון שיותר נכנס טעם הפרי במים בבישול מאשר יוצא טעם הפרי כאשר סוחטים אותו, ויתכן מאוד שבבישול הוא מבשל את כל הפרי ולכן המים קיבלו את הברכה של הפרי, משא"כ כשאדם סוחט פרי אז חלק מהפרי יצא וחלק נשאר, וממילא זה לא כהפרי עצמו ולכן ברכתו שהכל.

להלכה אומר המ"ב, מים שבישלו בהם פירות, לכתחילה ברכתם שהכל וכהרשב"א, ובדיעבד יצא בבפה"ע, וזה הכל באותם פירות שלא נוטעים אותם על דעת לבשל אותם, אבל פירות שהדרך לבשל אותם, גם הרשב"א מודה, שברכת המים היא ברכת הפרי בעצמו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים