מה מברכים על פירות מסוכרים שאין ניכרת בהם צורת הפרי
שאלה: מצוי היום שמוכרים פירות חתוכים לפרוסות ומסוכרים בסוכר, ולא ניכרת צורת הפרי, האם נשתנתה ברכתם?
תשובה: זה נחשב שניכר צורת הפרי, והרי אם יגידו לו מהו הפרי יבחין שזה הפרי, לכן יש לברך ברכתו הרגילה של הפרי.
מה מברכים על תפוחי עץ או בננות שעשו מהם ריבה
שאלה: פירות כתפוחי עץ בננות וכד' שריסקום או שעשו מהם ריבות אם יברך ברכתם כרגיל?
תשובה: כל זמן שניכר תואר וצורת הפרי מברך ברכתו הראויה, אבל אם ריסקם עד שאין ניכר תוארם וצורתם ובפרט כשעושה מהם ריבות יברך עליהם 'שהכל'.
לברך על חתיכת פרי ולפטור בכך פרי מרוסק
שאלה: רסק פירות שברכתו 'שהכל', האם מועיל לקחת חתיכת פרי ולברך עליו ברכת 'בורא פרי העץ' ולפטור עי"ז את הרסק ?
תשובה: כיון שמעיקר הדין אם בירך 'בורא פרי העץ' יצא. לכן מועיל לקחת פרי ועי"ז לפטור את הרסק.
שאלה: בירך 'בורא פרי העץ' ונתכוון לפטור את כל הפירות שברכתם 'פרי העץ'. והי' שם ג"כ רסק פירות שברכתו 'שהכל', האם יוכל לברך עליהם ברכת 'שהכל' או שיצא בברכת 'בורא פרי העץ'?.
תשובה: אינו יכול לברך 'שהכל' על הרסק, כיון שכשבירך 'בורא פרי העץ' התכוון לכל דבר שיכול להיפטר בזה ע"י ברכת 'בורא פרי העץ', ועל הרסק יוצא יד"ח בברכת 'בורא פרי העץ'.
ברכה על היין פוטר את המרק?
שאלה: הדין הוא שיין פוטר כל מיני משקין, האם זה פוטר משקים כדוגמת מרק, שיש לו חשיבות בגלל הירקות שהתבשלו בתוכו?
תשובה: כיון שלמעשה המרק הוא משקה גמור, ושיעורו לברכה אחרונה הוא ברביעית ככל משקים, א"כ ברכת היין פוטרת את המרק.
אכל ענב האם מותר לאכול עוד ענב
שאלה: מי שאכל ענב אחד שהוא בריה, ונכנס לספק ברכה אחרונה, האם מותר לו לאכול ענב נוסף כשעדיין השיעור הוא פחות מכזית?
תשובה: לא יאכל עוד ענב, דכל בריה נוספת שאוכל, מכניס את עצמו שוב לספק ברכה.
גרעין של תירס נחשב 'בריה'?
שאלה: פלח של קלמנטינה או גרעין תירס, האם יש להם דין 'בריה' שאין לאוכלו לכתחילה בפנ"ע?
תשובה: לגבי פלח של קלמנטינה יש להסתפק אם נחשב בריה, אבל גרעין תירס יש לו דין בריה כגרעין רימון.
דובדבן המונח ע"ג העוגה
שאלה: דובדבן המונח ע"ג פרוסת עוגה האם יברך ע"ז 'בורא פרי העץ'?
תשובה: אם נעשה לנוי הרי הוא טפל ולא יברך ע"ז, אבל אם זה לא שייך לנוי העוגה יברך ב' ברכות.
ברכה על סלט פירות
סלט פירות המעורב בדברים שברכתם 'בורא פרי העץ' ו'בורא פרי האדמה', והדין בתערובת שמברך לפי הרוב, איך ניתן לקבוע אם זה מוגדר כתערובת?
תשובה: גדר התערובת הוא, שאם ייקח האוכל בכפית יעלו לו בכפית משני המינים, אבל אם אוכלים כל חתיכה בפני עצמה אין זו תערובת.
זיתים בתוך הסעודה בט"ו בשבט
שאלה: האוכלים פירות ט"ו בשבט בתוך הסעודה ומביאים ג"כ זיתים, האם יברך עליהם בתוך הסעודה?
תשובה: מסתבר שיברך על הזיתים בתוך הסעודה, כיון שמביאים את הזית לשם מנהג אכילת פירות ולא מחמת הסעודה ע"כ יש מקום לברך ע"ז אף שהוא באמצע הסעודה. ואמנם אם אוכל הזית בלחם ודאי א"צ ברכה.
פירות שלא ראם בשעת הברכה
שאלה: מי שבירך על 'בורא פרי העץ', והיה על השולחן עוד מין פרי שברכתו ג"כ בורא פרי העץ, שלא ראה אותו ולא כיון עליו, האם צריך לחזור ולברך עליו?
תשובה: אין צריך לחזור ולברך על הפרי השני, כיון שהי' על השולחן.
הסיח דעת מאכילת הפירות ורוצה שוב לאכול
שאלה: אם עוסק באכילה, והחליט בדעתו שאינו רוצה לאכול מין פרי אחד ממיני הפירות שלפניו, ואח"כ חזר בו ורצה לאכול אותו הפרי, האם צריך לחזור ולברך 'בורא פרי העץ'?
תשובה: אין צריך לחזור ולברך, כיון שעדיין עוסק באכילה, וכך הדרך שלפעמים נמלך ואין זה היסח הדעת גמור.
ברכה על שתית קפה בסוף הסעודה
שאלה: השותה קפה או תה בסוף הסעודה אם צריך לברך ע"ז?
תשובה: בזמנינו דבא רק לעכל את המזון, זה חלק מהסעודה כשאר משקים, וא"צ לברך ע"ז בתוך הסעודה.
(מתוך 'נשיח בחוקיך' – מתורתו של מרן פוסק הדור רבינו נסים קרליץ זצ"ל בשלח תשע"ז)