נעל שלא הושחל בה שרוך מעולם, אסור להשחיל בה שרוך בפעם הראשונה בשבת, מפני שמשלים בכך את צורת הנעל, והרי זה 'תיקון כלי' (שאיסורו נגזר מאיסור מלאכת 'מכה בפטיש'). ואף אם השרוך היה מושחל תחילה בנעל אחרת, אסור להעבירו לנעל זו. וכמו כן, אסור להשחיל שרוך חדש אף בנעל ישנה, כיון שזהו 'תיקון כלי' לשרוך.
ויש שכתבו שמותר להשחיל שרוך חדש, או בנעל חדשה, באופן שבודאי לא יישאר כך בקביעות אלא יוציאנו במוצאי שבת – כגון שמשחילו בנקבים העליונים בלבד, או שצבעו שונה לחלוטין מהנעל – משום שבאופן זה אינו נחשב כמשלים את צורת השרוך או הנעל. ברם, אף כשמדובר בשרוך שכבר היה מושחל בנעל ונשמט ממנה – אם השחלתו מחדש כרוכה בטרחה, אסור להשחילו.
שרוך המושחל במעילים, סוודרים וכיוצא בהם, אשר בעזרתו מהדקים את הבגד או את הכובע המחובר אליו, אם נוהגים לקשור קשר בראשו למניעת 'בריחתו' לתוך הבגד, אשר נשמט מהבגד, אסור להשחילו מחדש אף אם הפעולה אינה כרוכה בטרחה, מחשש שמא יקשור את הקשר בראשו, ויעבור על איסור מלאכת 'קושר'.
וחגורה – מותר להשחילה בלולאות הבגד אף בפעם הראשונה, אולם אם החגורה שייכת רק לבגד זה – בשל הצבע, סוג הבד, גודל הלולאות, וכדומה – אסור להשחילה אלא אם היתה מושחלת בבגד זה קודם לכן.
[שו"ע שיז, ב, ומשנ"ב טז, יח ו־כ; ביאורים ומוספים דרשו, 19-21]