מה ההבדל ההלכתי בין בשר בקר בוגר לבשר בקר צעיר?

הדף היומי בהלכה כ"א באלול סימן רנ"ג מאמצע סעיף ה' הגה "וסמיכה בכירה" עד סימן רנ"ד אמצע סעיף א' "ואם הוא בתנור"

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רנ"ג סעיף ה' [בסופו]

- דין כירה ותנור לתן עליה הקדרות בערב שבת –

תבשיל חם ויש בו רוטב, מותר להעמידה ליד תנור חימום בשבת? | מה דינם של התנורים שלנו? | הניח הקדירה ע"ג קרקע, האם מותר להחזירה ליד הכירה?

למדנו לעיל בדברי הרמ"א, שכל דבר שאסור ליהודי לעשות, אסור גם לומר לגוי שיעשה עבורו ואפילו באיסור דרבנן, ולכן כשם שאסור ליהודי להחזיר קדירה ע"ג האש בשבת משום מיחזי כמבשל, כך אסור לו לבקש מן הגוי שיחזיר, וכ"ש באיסור דאורייתא, וכגון לבשל בשבת, ותבשיל שיש בו רוטב שהתבשל אבל הוא נצטנן, כשם שליהודי אסור להחזירו ע"ג האש כי יש בזה חשש דאורייתא של בישול אחר בישול בדבר לח שנצטנן, כך אסור לו לבקש מהגוי, וע"ז אומר הרמ"א, שאם הקדירות עדיין חמים, אע"פ שיש בהם רוטב, כיוון שהרוטב לא הצטנן, כשם שליהודי אין איסור בזה, כך מותר לו לבקש מהגוי, ומותר להעמידה גם ליהודי אצל תנור בית החורף, דהיינו, כאשר אנחנו רוצים להעמיד את הקדירה ע"ג האש, צריכים להתייחס לשתי בעיות: א. איסור בישול. ב. איסור חזרה. ואת האיסור של בישול אנחנו פותרים אם הקדירה נתבשלה כ"צ והיא עדיין חמה, ואת האיסור של חזרה פותרים ע"י שלא מניחים את התבשיל ע"ג הכירה אלא ליד הכירה.

תנורים שלנו דינם ככירה, ולכן, ליד הכירה מותר להניח אפילו לכתחילה בשבת, וגם איסור בישול אין, כי המאכל נתבשל כ"צ והוא עדיין חם.

אפילו הניח הדירה ע"ג קרקע שאסור לו להחזירה ע"ג האש מצד מיחזי כמבשל, בכ"א ליד הכירה מותר, ובנוסף לזה היא מבושלת כ"צ והיא חמה, אז אין לא בישול ולא חזרה והדבר מותר.

סימן רנ"ד סעיף א'

דיני תבשילין המוכנים מערב שבת כדי להיגמר בשבת

באיזה אופן גם כשהניח בשר חי בקדירה, עדיין יש חשש שיחתה בגחלים? | מה ההבדל לדינא בין בשר עוף לבשר בקר?

למדנו בתחילת סימן רנ"ג, שכדי שיהיה מותר להשהות קדירה ע"ג כירה, צריך שתהיה מבושלת כ"צ ומצטמק ורע לו לדעה הראשונה, שאז מסיח דעתו מחיתוי הקדירה, ולמדנו עוד, שאם הניח חתיכת בשר חי בקדירה, מותר להשהות אותה ע"ג כירה אפילו שאינה גרו"ק כיוון שמסיח דעתו ממנה ולא יחתה, שהרי לסעודת הלילה זה לא יהיה מוכן גם ע"י חיתוי, ולמחר זה יהיה מוכן גם כשלא יחתה.

יש לפעמים שגם כשהניח בשר חי יש בו גזירה שמא יחתה, וזה באופן שלא הניח אותו בתוך קדירה אלא בתור צלי ליד האש.  

אם מדובר בבשר גדי ועוף שהם עדינים יותר וגם הם חתוכים, גם אם הניח אצל האש אין חשש שיחתה כי הם ישרפו, אבל בשר שור או עז שהוא קשה יותר, והניח אצל האש, הוא יחתה כדי לזרז הבישול, ואסור להשהות את זה סמוך לחשיכה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים