מהם הדברים שאסור להתפלל לידם

כ"ז כסליו- סימן ע"ט סעיף ד'- סעיף ז'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

אלו בעלי חיים צריך להרחיק מצואתם ?

באיזה אופן צריך להרחיק מצואת כלב וחזיר?ומה הדין בלול תרנגולים?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן ע"ט סעיפים ד' – ז']  

הרחקה מצואת אדם

אדם שרוצה להזכיר דבר שבקדושה, ויש לידו או מולו צואת אדם, אם הצואה מלאחריו או מצידו, צריך להרחיק ממנה ד' אמות ממקום שכלה הריח, אבל אם הצואה מלפניו, צריך להרחיק ממנה כמלוא עיניו, ואז יוכל להזכיר דבר שבקדושה.

הרחקה מצואת בעלי חיים

צואת בעלי חיים, באופן עקרוני קל יותר מצואת אדם, מלבד בעלי חיים מיוחדים המבוארים לקמן בסעיף ה', כגון, צואת חמור הבא מן הדרך, או צואת חתול, נמיה, או נבילה מסרחת, שדינם כצואת אדם, ומבואר, ששאר בעלי חיים חיה ועוף, אין צריך להרחיק מצואתם אלא אם כן יש ממנה ריח רע, שאז צריך להרחיק ממנה כפי שמרחיקים מצואת אדם, והגדרת ריח רע, הוא כל שדרך בני אדם להצטער מאותו הריח, ולגבי כלב וחזיר, הדבר תלוי, אם נתנו עורות בצואה שלהם כדי לעבד את העורות, זה מסריח, ודינה כצואת אדם, ואם לא נתנו בהם עורות, דינה כצואת שאר בעלי חיים, ואין צריך להתרחק ממנה.

ספק צואה בדרך

אדם ההולך בדרך, ורואה צואת בהמה כנגדו, ואינו יודע האם זו צואה של שאר בהמה חיה ועוף שלא צריך להרחיק ממנה, או שזו צואה של חמור, חתול, נמיה, שכן צריך להרחיק, יכול לתלות שזה משאר בעלי חיים ולא לחשוש, אבל בסמוך לעיר יש לו לחשוש שזו צואת חמורים במקום שמצויים חמורים.

ריח רע מחמת עצמו

כל מה שצריך להתרחק מצואה, זה רק בדברים כאלו שיש בהם ריח רע מחמת העיפוש שלהם, אבל דברים שיש בהם ריח רע בעצם, כגון, עיטרן, אין צריך להרחיק מהם בשביל להזכיר דבר שבקדושה.

הרחקה מלול תרנגולים

בירושלמי אוסר לקרוא קריאת שמע גם כנגד מי רגליים של חמור הבא מהדרך, וכן כנגד צואת תרנגולים אדומה, דהיינו, תרנגול הודו, וצואת תרנגולים שמסתובבים בבית ומשליכים צואה, אין צריך להתרחק ממנה, אבל הלול שלהם יש לו סירחון, ודינו כצואת אדם.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן