רחיצה והיגיינה בשבת
* חכמינו ז"ל אסרו לרחוץ בשבת את רוב הגוף במים שהתחממו בערב שבת – בין באמבטיה ובבריכה, ובין במקלחת – מחשש שמא יכשלו בעשיית מלאכה לחימום המים.
* מים שחוּממו בשבת – אסרו חכמינו ז"ל לרחוץ בהם בשבת אפילו אבר אחד. ונחלקו הפוסקים בנוגע למים שחוממו בהיתר, בנוגע למים שחוּממו רק מעט ונעשו פושרים, ובנוגע למים שלא נעשתה בהם כל פעולה לחממם בשבת, אלא התחממו בשבת מאליהם, על ידי שהניחום בערב שבת על גבי האש, וכיוצא בזה – אם דינם כמים שהתחממו בערב שבת, או כמים שחוממו בשבת.
* מן הדין, מותר לרחוץ בשבת במים קרים, בין בבריכה ובאמבטיה, ובין במקלחת. ומנהג בני אשכנז עוד מימות הראשונים, שלא לרחוץ את כל הגוף במים קרים.
* 'טבילת עזרא' – לדעת רוב הפוסקים מותרת בשבת, ובפרט כאשר נטמא בשבת; ויש שהחמירו בדבר, ומנהג רוב ישראל להקל. ולדעת המשנה ברורה, יש להמנע מטבילה ל'תוספת קדושה' בלבד.
* אסור להשתמש בשבת בסבון מוצק, משום איסור 'מוליד', דהיינו שהסבון נימוח ונוצר נוזל חדש, ויצירת דבר חדש דומה לעשיית מלאכה; ומשום איסור 'ממרֵח', שהוא תולדת מלאכת 'הממחֵק'.
* חכמינו ז"ל גזרו שלא 'להזיע' בשבת מהֶבל העולה ממים חמים; ובלשוננו – 'סָאוּנָה'. לדעת השולחן ערוך, איסור זה הוא רק כשנכנס למרחץ על מנת להזיע; ולדעת הרמ"א – אף כשאינו מתכוון לכך.
* ניגוב השיער במגבת בשבת, באופן שהמים נבלעים בה: יש מתירים לנגב בנחת; יש מתירים להניח את המגבת בנחת על גבי השיער; יש מתירים לנגב כרגיל; ויש אומרים שאין לנגב את השיער כלל.
* אסור להסתרק במסרק בשבת, כיון שהסירוק גורם בוודאות לתלישת שערות. ואף סידור השיער במסרק ללא סירוק – אסור, כיון שאף בפעולה זו נתלשות שערות.
* תכשירי היגיינה וקוסמטיקה העשויים מחומר האסור באכילה – נחלקו הפוסקים אם מותר להשתמש בהם; ואם ניתן להשתמש בתכשירים אחרים – בוודאי ראוי להעדיף את השימוש בהם.
מהלכות רפואה בשבת
* חכמינו ז"ל גזרו שלא יעשה אדם בשבת מעשה לצורך רפואה, מחשש שמא יכשל בעת הכנת הרפואה בשחיקת צמחי מרפא, ויעבור על מלאכת 'טוחן'.
* פיקוח נפש דוחה את השבת, שנאמר: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם", ודרשו חכמינו ז"ל: "וחי בהם – ולא שימות בהם".
* חולה שאינו נתון בסכנה, אך 'נפל למשכב', או שמדובר במחלה של כל הגוף – מותר לומר לגוי לעשות מלאכה לצורך ריפויו; וכן מותר לעשות מעשי רפואה שאין בהם מלאכה, לצורך ריפויו.
* בזמננו, שאין הדרך לסוך את הגוף בשמן, אסור למשוח פצעים בשמן בשבת, כיון שניכר שעושה כן לשם רפואה; אולם, מותר לסוך בשמן עור שאין בו פצעים.
* מותר להשתמש בשבת ב'בקבוק חם', כשהוא סגור. וכן מותר להשתמש בשמיכה חשמלית, אך אם יש 'וַסָּת' לשינוי מידת החום – צריך לעשות 'היכר', לבַל יכשל בשימוש בו.