"אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה… וְהוּא נַעַר" (בראשית ל"ז, ב')
ופי' רש"י, והוא נער – שהיה עושה מעשה נערות, מתקן בשערו ממשמש בעיניו כדי שיהיה נראה יפה.
בברכות (כ.) אמר ר' יוחנן, "אנא מזרעא דיוסף קא אתינא דלא שלטא ביה עינא בישא".
הנה הגמ' בבבא מציעא (פד.) אומרת שמראה יופיו של רב כהנא כמראה יופיו של רבי אבהו וכו' ומראה יופיו של יעקב אבינו כמראה יופיו של אדם הראשון.
ושואלת הגמ' מדוע לא מוזכר ברשימה זו את יופיו של ר' יוחנן שהיה מאוד יפה, עי"ש.
ומתרצת הגמ' שלא הביאו כאן את ר' יוחנן משום שלא היתה לו הדרת פנים, וכ' רש"י הדרת פנים – זקן.
ובסדר הדורות (סדר תנאים ואמוראים – ר' יוחנן) מביא שם את הקשר שבין ר' יוחנן ליוסף, וכן לענין מיתת י' בני ר' יוחנן.
וכ' שם "והיה יפה מאוד אלא שלא היתה לו הדרת פנים, פי' זקן, ואולי הוא מכח שיוסף היה מסלסל בשערו ויצא בלא חתימת זקן".