מהי הסיבה שאסור לומר לגוי בשבת לעשות מלאכה במוצאי שבת?

הדף היומי בהלכה ל' ניסן- סימן ש"ז סעיף א'- עד סעיף ג'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מתי לא יאמר אדם לחבירו 'בוקר טוב'?

האם מותר לדבר בשבת דיבורי חול מענייני מצוה? ומה הדין כאשר אדם רוצה לדבר על דברים שמצטער בהם? ובאיזה אופן מותר ליהודי לתת כסף לגוי כדי שיקנה לו סחורה בשבת? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"ז סעיף א'  - סעיף ג' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

דבר שאסור לעשותו בשבת, אסור לדבר עליו בשבת, ולכן אסור לומר בשבת, 'אקנה סחורה פלונית מחר' או 'אעשה מלאכה פלונית מחר', וכמו שכתוב בפסוק 'אם תשיב משבת רגלך ממצוא חפצך ודבר דבר', ומביא המשנה ברורה, שאפילו דבר שאסור רק מדרבנן, אסור לדבר עליו בשבת, ומביא עוד נידון, האם מותר לדבר דיבורי חול לצורך מצוה, כגון לומר 'אכתוב ס"ת למחר', שמצד אחד זה דבר מצוה, ומצד שני כתיבה אסורה בשבת, ואומר שכשאין צורך לתכנן את כתיבת הס"ת, נכון להחמיר ולא לדבר על זה בשבת.

אפילו בשיחת דברים בטלים שאין בהם זכר מעסקי 'משא ומתן' אסור להרבות בשבת, אא"כ מדובר בבני אדם שסיפור שמועות ודברי חידושים הוא עונג להם, שמותר להם לדבר בהם בשבת, ומוסיף המשנה ברורה, שגם לאותם בני אדם שזה עונג להם, יזהרו להימשך בזה הרבה, כי אלו שאינם עוסקים בתורה בימי החול, ניתנה השבת לעסוק בתורה, ואפילו ת"ח היגעים בתורה כל ימי השבוע, איתא באחרונים שלא ירבו יותר מידי באכילה שתיה ושינה משום ביטול תורה, ומביא עוד המשנה ברורה, שאסור לדבר על דבר שמצטער בו.

המשנה ברורה מוסיף עוד, שאע"פ שהרמ"א אומר שבני אדם שסיפור שמועות ודבר חידושים הוא עונג להם בשבת, בכ"א לאו משנת חסידים היא, והנשמר מלדבר דברי חול בשבת קדוש יאמר לו, ואנשי מעשה שצריכים לדבר דברים הכרחיים בשבת, מדברים בלשון הקודש, וטעם הנהגה זו היא 'למיגדר מילתא' שלא יגררו לשיחה בטילה.

עוד מביא המשנה ברורה בשם השל"ה, שאדם הפוגש את חבירו בשבת בבוקר, לא יאמר לו 'צפרא טבא', אלא יאמר לו 'שבת שלום' ובזה מקיים 'זכור את יום השבת לקדשו', ואדם שלא מתענג על סיפורי שמועות, אבל רוצה לענג את חבירו, אסור לו לספר בזה, כי אסור לו לעבר על 'ודבר דבר' לצורך חבירו, אא"כ הוא מתענג בזה ג"כ שאז יש להקל.

אסור לאדם לשכור פועלים בשבת, שנאמר 'ממצוא חפצך', וכן אסור ליהודי לבקש מגוי שישכור עבורו פועלים, כיוון שכל דבר שאסור ליהודי לעשות, אסור לו לבקש מגוי שיעשה, אבל מותר ליהודי לפגוש את הגוי אחרי שבת ולומר לו, למה לא עשית דבר פלוני בשבת? ומזה יבין הגוי בשבת הבאה לעשות את אותו הדבר, ומוסיף המשנה ברורה, שצ"ל שהוא לא נהנה ממלאכת הגוי כי זה בכל מקרה אסור, ואפילו כאשר היהודי לא נהנה ממה שהגוי עשה, יש איסור על האמירה לגוי שיעשה, ולכן כשאומר לגוי ברמז מותר.

אסור לתת לגוי כסף בער"ש שיקנה לו בשבת, כי הגוי קונה עבורו בשבת, וכל דבר שאסור ליהודי לעשות, אסור לו גם לומר לגוי שיעשה, אבל מותר לו לומר לגוי, תקנה לעצמך סחורה, ואם אצטרך אני, אקנה ממך, מביא המשנה ברורה, שאפילו אם מבטיח לו שיקנה ממנו אח"כ, ג"כ מותר, שהרי עכשיו הגוי קונה לעצמו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים