הרב ישראל ליוש
"וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם" (במדבר ט"ו, ל"ט)
מצאנו בפרשתנו פעמיים את שורש המילה 'לתור', בתחילתה ובסופה, בתחילת הפרשה נשלחים המרגלים לתור את ארץ כנען, ובסוף הפרשה מזהירה אותנו התורה שלא לתור אחרי הלב והעיניים.
הגאון הצדיק רבי שלום שבדרון זצ"ל אמר בשם אחד מגדולי ישראל שיש בזה 'קל וחומר', ומה כאשר נשלחו המרגלים בהיתר לתור את ארץ כנען, הם נכשלו, והתוצאות היו הרות אסון, קל וחומר כאשר אוסרת התורה לתור אחרי העיניים, התוצאות יכולות להיות מסוכנות ביותר.
ובאמת אמרו שגם המכשול של המרגלים ב'לתור את הארץ' היה משום שהם תרו את הארץ אחרי הלב, היינו שהם באו על מנת להסתכל על הארץ עפ"י הדעות המוקדמות שהיו בלבם קודם לכן, היה להם רצון לחפש את הרע ואת המאיים, אם הם היו תרים את הארץ בעין טובה ובעין אמיתית, בלי רצונות מוקדמים שליליים הם היו רואים דברים אחרים ומפרשים אותם אחרת.
גם בציווי התורה שלא לתור אחרי לבבכם ואחרי עיניכם, מקדימה התורה את הלב לעין, למרות שקודם העין רואה ואח"כ הלב חומד, כדי ללמדנו שהעין רואה את מה שהיא רוצה לראות, העין עוקבת אחרי הדברים שהלב חומד, אם נרצה לראות את סביבתנו בעין חיובית אכן נראה אותה כך, ואם חלילה נחשוב עליהם בחשיבה מוקדמת שלילית כך גם נראה אותה, בדיוק כפי שהמרגלים ראו את הארץ.
בספר על המשגיח הגאון הצדיק רבי מאיר חדש זצ"ל, רבי מאיר מספר על קבוצת בחורים מבקשים שהתכוונו ללמוד בחבורה את הספר 'חפץ חיים' כמה דקות מידי יום, אך היו בחורים שלא ששו על היוזמה ואף גילו לה התנגדות, הם החליטו לעלות למשגיח ולהימלך בדעתו.
המשגיח הפתיע את הבחורים ואמר כי אף הוא מתנגד לרעיון, הבחורים נדהמו מהתשובה, הם היו בטוחים כי המשגיח ישמח על רעיון החיזוק בשמירת הלשון, ואף יברך אותם על כך. ותיכף הסביר המשגיח את התנגדותו, כאשר השורש פגום לא יועיל לנו כלום לימוד ההלכות, השורש בשמירת הלשון הוא 'אהבת ישראל אמיתית', וכאשר חסר בשורש, מה יועיל לימוד ההלכות?
אסביר לכם העניין עפ"י דוגמא מהחיים – המשיך המשגיח את דבריו – ראובן בא אל שמעון ומספר לו: 'בנך 'יענקלה' היכה ילד אחר מהשכונה ללא כל סיבה', 'יענקלה שלי?' – הגיב שמעון – 'לא יתכן, הוא ילד עדין, זה ממש לא מתאים, כדאי לך לבדוק את הדברים לפני שאתה בא אלי בטענות שוא'.
לאחר בירור קצר התברר כי ראובן לא טעה ואכן כך היה יענקלה של שמעון החל במריבה עם ילד אחר ללא כל סיבה, או אז עבר שמעון לעמדה מתגוננת, 'עליך להבין' – אמר שמעון – יענקלה סבל כל הלילה מכאבי שיניים עזים, הוא לא יכול היה להירדם, ולכן כנראה הוא לא שלט בעצמו'.
'למדים אנו מדוגמא זו' – אמר המשגיח – 'שכך מגיב אדם כאשר באים לספר לו לשון הרע על אדם שהוא אוהב באמת', אם היינו אוהבים אחד את השני באמת, לא היינו מוכנים לשמעו עליו כל דבר גנאי, איך יתכן מצב שאנו כן שומעים דברי לשון הרע על זולתנו? – תמה המשגיח בזעקה, אין זה אלא כי חסר לנו בשורש, חסר לנו באהבת ישראל.
ע"כ, לפני שאתם באים ללמוד בספר הלכות לשון הרע של החפץ חיים, עליכם לעבוד על מידת 'עין טובה' כי רק כך אכן תראו בזולתכם את הטוב ולא תדברו או תשמעו עליו לשון הרע.
לאחר שנוכח המשגיח לראות, כי הדברים היוצאים מלבו אכן נכנסו אל לב התלמידים, אמר להם: בינתיים עד שתתקנו את שורש המידה, קיימת סכנה שתכשלו באיסורי לשון הרע ורכילות, לכן, בכל זאת ראוי שתלמדו בינתיים הלכות לשון הרע, כדי שתדעו כמה חמור העניין ותמנעו מלהיכשל בו מצד יראת העונש.