מדוע נחשב המחלל שבת בפרהסיה כעובד עבודה זרה?

הדף היומי בהלכה כ"ז ניסן- סימן ש"ו סעיף י"ד- עד סוף הסימן

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



חילול שבת כדי להציל אדם שממיר דתו

מה ההיתר לחלל שבת כדי להציל אדם משמד, הרי אין אומרים לאדם לחטוא כדי שיזכה חבירו? ומה הצד לומר שלא לחלל שבת כדי להציל קטן משמד? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן ש"ו סעיף י"ד במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אדם שהודיעו לו בשבת שביתו עומדת להשתמד בשבת, וכן על חברו עומד להשתמד, ויש בידו להציל אותם מהשמד ע"י חילול שבת, מוטל עליו לחלל שבת ולנסוע ולהצילם מהשמד, ואם לא עושה כך, ב"ד גוזרים עליו שיעשה כך.

והדבר צריך ביאור: שהרי 'אין אומרים לאדם עמוד וחטא כדי שיזכה חבירך' וא"כ מדוע הוא צריך לעבור על עבירה כדי להציל את חבירו או ביתו מהשמד?

ב' תשובות בדבר: תוס' אומרים, שמכיוון שביתו או חבירו לא פשעו, אלא אונסים אותם להמיר את דתם, לא נאמר הכלל הזה, אלא אדרבה, מצוה עליו לחלל שבת לצורך זה, ועוד תשובה בדבר, שכיוון שכאן מדובר במצווה גדולה, בזה אדם מצווה לחלל שבת כדי להצילו.

נ"מ בין התירוצים: באופן שפשעו בכך, האם גם בזה יש עליו מצוה לחלל שבת כדי להצילם משמד, אם נאמר שסיבת ההיתר היא משום שחבירו לא פשע, כאן חבירו פשע, ואם סיבת ההיתר היא כיוון שזה מצווה גדולה, אז גם כשפשע חבירו, כיוון שלהשתמד זה דבר נורא, צריך למנוע את זה בכל מחיר.

ומכריע בשעה"צ: שכאשר הוא צריך לעבור על איסור דאורייתא של חילול שבת, שלא יעבור על איסור דאורייתא בשביל זה, אבל אם עליו לעבור רק על איסור דרבנן, מוטל עליו לעבור על זה כדי להציל משמד, ויוצא חוץ לג' פרסאות, והחידוש בזה מביא המשנה ברורה, שאע"פ שיש פוסקים הסוברים שיש בזה איסור דאורייתא, בכ"ז מותר.

דן המשנה ברורה באופן שמכריחים אדם קטן להמיר את דתו, שהרי לכאורה קטן אוכל נבילות אין ב"ד מצווים להפרישו, אבל מצד שני מדוע שלא נאמר בזה 'חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה', ובא"ר מקל בזה שאם לא ישתדל להצילה, תישאר כך גם בגדלותה, והרי בגדלותה מצווים להפריש, לכן יחלל שבת אע"פ שהיא קטנה.

ואדם שאונסים אותו לעבוד ע"ז אסור לחלל עליו שבת, כיוון שזה חד פעמי בלבד, אבל כאן מדובר באופן שכל ימיה תגדל משומדת לכן מצוה לחלל שבת על זה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים