מדוע מותר לקדוח חורים בקירות בית הכנסת? נדרשת הרחבה לבית הכנסת – באיזה אופן מותר לעשות זאת? והאם מותר להרוס מבנה ישן של בית כנסת אשכנזי כאשר קיים בסמוך בית כנסת ספרדי?
בפרשת השבוע נאמר: "אַבֵּד תְּאַבְּדוּן אֶת כָּל הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר עָבְדוּ שָׁם הַגּוֹיִם… אֶת אֱלֹהֵיהֶם… וְנִתַּצְתֶּם אֶת מִזְבְּחֹתָם וְשִׁבַּרְתֶּם אֶת מַצֵּבֹתָם… לֹא תַעֲשׂוּן כֵּן לַייָ אֱלֹהֵיכֶם". ואמרו חכמינו ז"ל, שהסיום "לא תעשון כן לה' אלקיכם" פירושו שאסור לנתוץ ולשבור, או להשחית בכל צורה שהיא, חלק מבנין בית המקדש, או אחד מכליו.
וכתבו ראשונים שכך הדין גם ביחס לבית הכנסת, הנחשב ל'מקדש מעט' – שאסור להשחית אפילו אבן אחת מכתליו, או אחד מכליו, דהיינו כל החפצים המשמשים לתפילה או ללימוד, כגון השולחנות והספסלים. ונחלקו הפוסקים אם איסור זה גם הוא מן התורה, או מדרבנן.
ופעולה הנראית כהשחתה אך נעשית לצורך תיקון ובניָן, אין בה איסור. ולכן מותר, לדוגמה, לקדוח חורים בקירות בית הכנסת לשם קביעת או תליית חפצים שיש בהם תועלת לבית הכנסת, ללימוד התורה או לתפילה; ואף כשהדבר נעשה לצורך יחיד.
ברם, הריסת מבנה של בית כנסת אסורה מדרבנן אף במטרה להקים מבנה חדש תחתיו, מחשש שמא יתרשלו ולא יבנוהו. ואף אם כבר החלו בהקמת המבנה החדש – אסור להרוס את המבנה הישן עד להשלמת החדש. ויש שכתב שאם שכרו מקום שישמש כבית כנסת עד להקמת מבנה חדש – מותר להרוס את הישן במטרה להקים את החדש. וכן אם קיים במקום בית כנסת נוסף המכיל ברווח את כל המתפללים – מותר להרוס את הישן במטרה להקים את החדש; אך אם בית הכנסת הנוסף משתייך לעדה שונה מזו של בית הכנסת המיועד להריסה, או שהוא רחוק ממנו – יתכן שאסור.
וכן אסור להרוס אפילו קיר אחד מבית הכנסת לפני בניית קיר חלופי; ולפיכך, במקרה שנדרשת הרחבה למבנה בית הכנסת, יש לבנות תחילה את קירות שטח ההרחבה מעבר לקיר הקיים, ולאחר מכן להרוס את הקיר בנקודת החיבור של ההרחבה למבנה הישן. ובמקרה שלא ניתן לבצע את ההרחבה באופן זה, ובית הכנסת צר מהכיל את כל המתפללים, יתכן שמותר להרוס את הקיר הקיים לפני בניית קירות ההרחבה.
ברם, אם מבנה בית הכנסת רעוע – אף כשניתן לחזקו – או שמסיבה כלשהי לא ניתן להתפלל בו יותר, מותר להורסו לאלתר, אף לפני הקמת מבנה חדש, על דעת להקים מבנה חדש במהירות המֵרבית.
[שו"ע או"ח קנב, א, משנ"ב ו, ח, יא ו־יב, וביה"ל ד"ה שלא, ד"ה דינא, ד"ה ואסור, וד"ה דבר וד"ה אלא; ביאורים ומוספים דרשו, 7, 8, 9, 11, 13 ו־14, וראה שם 15]