יום שלישי ז' באדר א' תשע"ט
מהו ההבדל ההלכתי בין 'כרמלית' שבתוך העיר לכרמלית שמחוץ לעיר?
כפי שלמדנו, שפיכת מים ברשות היחיד כאשר המים זורמים מעצמם לרשות הרבים – המכונָה 'הוצאה בכוחו' – אסרוה חכמינו ז"ל באופן שבו יש לשופך עניין שהמים יֵצאו לרשות הרבים.
ונחלקו הפוסקים בנוגע לשפיכה ב'כוחו' מרשות היחיד לכרמלית, ולהיפך: יש אומרים שהואיל ואף שפיכה ישירה איסורהּ רק מדרבנן, לא אסרו שפיכה ב'כוחו'; ויש חולקים, אך אף לדעתם לא אסרו זאת אלא בכרמלית שבתוך העיר, שעלולים להתבלבל בינה לבין רשות הרבים, ולבוא לידי שפיכה לרשות הרבים.
ויש מהאחרונים שסובר שלדעת האוסרים, אסרו גם בכרמלית שמחוץ לעיר, ולא התירו אלא שפיכה מספינה ליָם, וכיוצא בה.
ושפיכה ב'כוחו' מרשות היחיד לרשות היחיד משותפת שלא עשו בה 'עירוב חצרות' – מותרת.
[שו"ע שנז, א ו־ג, ומשנ"ב טו, כג ו־כו; וראה שם, כט; ביאורים ומוספים דרשו, 9]
באילו אופנים מותר לשפוך מים בשבת ברשות היחיד למרות שיזרמו ל'כרמלית'?
בהמשך לאמוּר: שפיכה ב'כוחו' מרשות היחיד לכרמלית, באופן שהמים יוצאים מזו לזו דרך 'מקום פטור' – לכל הדעות מותרת לכתחילה, ואף כאשר כוונת השופך לכך שהמים יֵצאו לכרמלית. ולמרות שבהוצאה רגילה מרשות היחיד לכרמלית דרך מקום פטור, נחלקו הפוסקים אם היא מותרת, בהוצאה ב'כוחו' מותר הדבר לכל הדעות. וכן הוצאה ב'כוחו' מכרמלית לרשות היחיד באופן זה, מותרת לכל הדעות.
ושפיכה ב'כוחו' מרשות היחיד לכרמלית באופן המותר, לכל דֵעה כפי סברתהּ, במקרה שהמים ממשיכים מהכרמלית לרשות הרבים – אם יש בכרמלית שטח של שש עשרה אמות רבועות, או גומה המכילה כמוּת של 'סָאתיִם' מים, (ראה תקציר לאתמול), הריהי מותרת; ואם לאו, לאו.
[שו"ע שנז, ג, ומשנ"ב כח; ביאורים ומוספים דרשו, 8]
מדוע מותר להשתמש בשבת בצינורות הניקוז שבבתים?
בהמשך לאמוּר: צינורות הניקוז של הבית, למרות שהמים יוצאים דרכם למקומות שדינם ככרמלית, והם עשויים מחומר שאינו בולע – מותר לכל הדעות להשתמש בהם בשבת, כיון שהצנורות אינם ראויים לשימוש מתוך הבית, ועל כן אינם נחשבים כחלק מרשות היחיד, אלא כמקום פטור, ונמצא שהמים עוברים אל הכרמלית דרך מקום פטור.
והבאת המים אל הבית על ידי פתיחת הברז – מותרת גם היא מטעם זה, שיש כאן הוצאה ב'כוחו' ממאגרי המים – שדינם לכל היותר ככרמלית – אל רשות היחיד, דרך צנורות סתומים שבכל מקום דינם כמקום פטור. ואף קל הדבר מהוצאה ב'כוחו', שהרי אינו מוציא את המים בידיו, אלא בפתיחת הברז הוא אך מסיר את המונע לזרימת המים אל הבית, והמים מגיעים מאליהם.
[ביאורים ומוספים דרשו שנז, 8]