מדוע לשים את המצות במים שלנו ?

ט"ז שבט תש"פ - סימן תנ"ה- אמצע סעיף א' בהגה "לכתחילה יש לשאוב"
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מתי צריך לשאוב את המים?היכן מניחים את המים ששאבו? ומתי שואבים את המים כאשר חל פסח ביום ראשון? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תנ"ה סעיף א' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

כל המצות, בין מצת מצוה ובין המצות הנאכלות במשך חג הפסח, לשים אותם רק במים שלנו, דהיינו, מים שלאחר שאיבתם הם לנו בתוך כלי המשך הלילה, וטעם הדבר מבאר המ"ב, שהמים שבמעיינות חמים מכח השמש, ולכן, לאחר שאיבתם, צריך שהם ילונו בכלי, כדי שיצטננו.

מי נהרות, מבאר המ"ב, שבהם לא שייכים הטעמים המוזכרים במ"ב סק"ט, כיוון שהם זורמים, ובכ"ז מחמת שהשמש מכה עליהם ומחממת אותם, לשים בהם רק לאחר שהצטננו במשך הלילה בתוך כלי.

המ"ב מבאר, שבעצם, שורת הדין היה צריך להיות, שהמים ישהו במשך היום במעיינות, ובלילה בכלים, כיוון שבמשך היום המעיינות צוננים, ומתחממים בלילה, ולכן היה צריך לשאוב את המים לאחר שהם היו י"ב שעות ביום במעיין, כדי שהם יהיו י"ב שעות בלילה בתוך כלים, אבל מכיוון שא"א לצמצם לשאוב את המים בדיוק בבין השמשות, לכן אפשר להקדים ולשאוב אותם מבעוד יום, אבל לא הרבה קודם בין השמשות, וכ"ש שלא לשאוב אותם לאחר שנכנס הלילה, ואם שאב הרבה קודם בין השמשות, או ששאב בחצות הלילה, אפשר להקל אם ממתינים איתם י"ב שעות, ויכול ללוש בהם לכתחילה.

מותר לשאוב בפעם אחת כמות מרובה שתספיק לכמה ימים, ואם הזמן חם, יניח את המים ששאב לצורך המצות, במרתף שהוא קר, ואם האוויר בחוץ קר, יניחם באוויר, כיוון שהמרתף חם, ואם משהה את המים באוויר הצונן, הוא צריך להשכים בבוקר לפני זריחת השמש, ולהכניס את המים לתוך הבית, כדי שהשמש לא תחמם אותם במשך היום, ואם לא הכניס אותם בהשכמה אלא שכח, והשמש חיממה אותם, מותר ללוש בהם, ואם עמדו בחוץ אבל לא התחממו, אפשר ללוש בהם, ומבאר המ"ב, שאם המים פושרים, כחמימות הרוק, לא ילוש בהם, ולפי השערי תשובה, אפילו שהתחממו קצת פחות מחמימות הרוק, לא לשים בהם.

כאשר בחוץ קר, והוא משהה את המים בחוץ, לא ישהה אותם תחת כיפת השמים, כי אז יש חשש שישכח להכניס אותם בחזרה, והם יתחממו מהשמש, אלא ישהה אותם תחת גג, ואם הוא מעלים את המים מהמרתף שהם שהו בו, אל המקום שבו הוא לש את הקמח עם המים, צריך לכסות אותם כדי שהשמש לא תחמם אותם, ובכלי זכוכית אומר המ"ב, שהשמש יכולה לחמם אותם גם מהדפנות, ולכן צריך לעטוף אותם, ובכל מקרה אומר המ"ב, שיכסה אותם כדי שלא ייפול בהם חמץ.

פסח שחל ביום ראשון, ישאב את המים אור לי"ג, דהיינו, בליל שישי, ואומר המ"ב, שלמעשה אין בזה חידוש, כיוון שלשים את המצות ביום שישי, אז ודאי שישאבו את המים בליל שישי, והחידוש הוא לאותם שנוהגים, שכאשר פסח חל ביום ראשון, הם לשים את המצות במוצ"ש, ולשיטתם, ישאבו את המים ביום חמישי ולא בערב שבת, כיוון שבבין השמשות אסור, שהרי אין שבת מכין ליו"ט, וגם מבעוד יום לא כדאי, שמא ישכח וישאב אותם בבין השמשות, ולכן ישאב ביום חמישי, ואם שכח לשאוב בליל ה', יכול לשאוב בער"ש מבעוד יום, ומי שאופה מצות ביום ראשון, שאיבת המים ביום חמישי, ואם שכח להכין מבעוד יום, יכין בבין השמשות ע"י גוי, ויש שמתירים אפילו ע"י עצמו.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן