מדוע יש שאסרו לאכול קטניות בפסח ?

ג' שבט תש"פ - סימן תנ"ג- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הטעם שהמצה עשויה בדווקא מקמח חיטים?האם אפשר לקיים מצות אכילת מצה במצה העשויה מאורז? האם מותר לאכול תערובת של קטניות?ומה הדין כאשר יש לאדם רק קטניות ואין לו מה לאכול חוץ מהם? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ה' סימן תנ"ג סעיף א' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אומר השו"ע, חמשת מיני דגן ראויים לעשות מהם מצה, ויוצאים באותה מצה ידי חובת אכילת מצה בליל יו"ט הראשון של חג הפסח, אבל המנהג לעשות מצה ליל יו"ט הראשון של חג הפסח מחיטים, ומבאר המ"ב, שהטעם הוא, כיוון שהחיטים חביבים לאדם ביותר, ואם אין לו חיטים, כיוון שיש הידור מצוה לאכול את המצה לתאבון, יקח משאר ה' מיני דגן ממה שחשוב לו ביותר.

לא מקיימים מצות אכילת מצה באורז או בשאר מיני קטניות, משום שאינם באים לידי חימוץ, ומבאר המ"ב, שבכדי לקיים מצות אכילת מצה, צריך לאכול מצה כזאת שיכולה להחמיץ, ואורז לא יכול להחמיץ, וגם אם אדם יחמם את האורז עד שהוא יתפח, זה לא החמצה, אלא זה סירחון, ולכן לא מקיימים מצות אכילת מצה של לילה הראשון באורז ושאר מיני קטניות.

לשיטת השו"ע, מותר לאכול בפסח אורז ושאר מיני קטניות כתבשיל, אבל אומר הרמ"א, יש אוסרים זאת, והמנהג באשכנז להחמיר שלא לאכול קטניות בפסח, ואין לשנות, ואע"פ שקטניות אינם חמץ, מבאר המ"ב, כיוון שלפעמים תבואה מעורבת במיני הקטניות, ואם אדם יאכל קטניות, הוא גם יאכל את התבואה המעורבת בהם, ועוד, שהרי לפעמים עושים קמח מהאורז וממיני הקטניות, ועושים מהם פת, ואם יהיה מותר לאכול קטניות בפסח, יבואו להחליף ולומר, כשם שמותר לאכול פת שעשויה ממיני קטניות, מותר גם לאכול פת שעשויה מחמץ, ויכשלו באיסור אכילת חמץ, ולכן נהגו שלא לאכול בפסח אורז ושאר מיני קטניות, אבל בשעת הדחק שאין לאדם מה לאכול, יאכל קטניות, ומ"מ גם באופן שאין לו מה לאכול והוא אוכל קטניות, הקטניות עדיפים מאורז ודוחן, כיוון שאורז ודוחן דומים יותר לה' מיני דגן, ושייך בהם יותר הגזירה, וחולה אפילו שאין בו סכנה, מותר לבשל לו מיני קטניות אורז ודוחן אם הוא צריך לכך, ויבדקו היטב שלא ימצאו בהם גרעינים מה' מיני דגן, וכן ירתיח אותם ברותחים, כיוון שהרותחים מונעים מלהחמיץ, ואע"פ שלעניין חמץ לא סומכים על חליטה ברותחים, אבל לעניין קטניות, עדיף לחמם אותם ולבשל אותם.

אע"פ שאסרו לאכול את הקטניות עצמם, לא נהגו לאסור לאכול תערובת של קטניות, ולכן, אם נפלו קטניות לתוך תבשיל, אם הרוב הוא התבשיל, לא נהגו לאסור את התערובת, ואם הרוב זה קטניות, נחשב קטניות בעין.

שמן שנעשה מקטניות, מותר להדליק בהם, ואומר המ"ב, שמותר אפילו לתלות אותם על השולחן, ולא חוששים שמא יישפך מהם על המאכל, כי בדיעבד גם אם נשפך, מותר, וכן אין איסור של 'בל יראה' בקטניות, ומותר גם להנות מהקטניות.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן