מדוע העברת מים חמים ל'טרמוס' אינה נחשבת כ'הטמנה'?

הדף היומי בהלכה ד' בתשרי סימן רנ"ז מסעיף ד' עד סעיף ח'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



בס"ד                                                                                                                           שיעור ליום א' ד' תשרי תשע"ח

סימן רנ"ז סעיף ד'

- דיני הטמנת חמין -

כאשר נתגלתה ההטמנה בשבת, האם מותר לו לחזור ולהטמינה? | נתגלתה ההטמנה בשבת, האם מותר להטמין שוב? | רצה להוסיף כרים על הכר שהטמין בו, מה הדין? | באיזה אופן מותר להטמין לכתחילה בשבת, באינו מוסיף הבל? | מדוע אסור להטמין קדירה מבושלת כ"צ, ואילו להשהות מותר?

אדם שהסיר קדירה מהאש, ורוצה להטמינה בשבת תחת כרים וכסתות כדי לשמור את החום שלה, אסור לו להטמינה בדבר שאינו מוסיף הבל, דחששו חז"ל שמא ימצא קדירתו צוננת, וממילא ירתיח אותה כדי שיוכל להטמינה, ובכ"ז אם הייתה הקדירה טמונה מבעו"י באינו מוסיף הבל, ובשבת נתגלתה ההטמנה, מותר לו לחזור ולהטמינה, ולא זו בלבד, אלא מותר לו גם לגלות לכתחילה את ההטמנה, ואח"כ להטמינה שוב, ומה שנקט השו"ע שנתגלתה, כוונת השו"ע שאפילו שזה נתגלה מאליו, זה רק כאשר זה נתגלה משחשיכה, אבל נתגלה מבעו"י שבזה הקדירה לא הייתה טמונה בכניסת השבת, אסור לחזור ולהטמינה בשבת עצמה.

אם רוצה להוסיף על ההטמנה, כגון להוסיף כר נוסף, מותר, וכן אם הטמין בבגדים ורוצה כעת להטמין בשמיכות, מותר, ואין חילוק בין אם הראשון חם יותר אם השני חם יותר, וכל זה בתנאי שנתבשלה כ"צ, אבל אם לא נתבשלה כ"צ, ומכסה אותו בתוספת בגדים, בזה הוא גורם שיתבשל יותר, ואסור.

סעיף ה'

יש אופן שמותר להטמין לכתחילה בשבת באינו מוסיף הבל, וזה כגון שמעביר את המאכל מהקדירה שנתבשל בה, ומעבירו לכלי אחר, שבזה המאכל מוגדר כצונן ואין בעיה להטמין צונן, ואומר המ"ב, שאפילו אם אח"כ הוא העביר את המאכל לתבשיל הראשון שנתבשל בו, גם מותר, כיוון שהתבשיל היה בכלי שני ומוגדר כצונן, ואין איסור להטמין בשבת באינו מוסיף הבל.

סעיף ו'

דבר צונן מותר להטמין רק באינו מוסיף הבל, כי אין משמעות להטמנה הזאת, אבל במוסיף הבל אסור, ואפילו מבעו"י.

סעיף ז'

גם כאשר הקדירה מבושלת כ"צ אסור להטמין אותה, ואע"ג דלענין שהייה למדנו בסימן רנ"ג, שמותר להשהות קדירה שנתבשלה כ"צ גם אם הכירה אינה גרו"ק, כי לא חוששים שמא יחתה, ומדוע כאן לעניין הטמנה כתוב שאסור להטמין אפילו קדירה מבושלת כ"צ? מת' המ"ב, שסתם הטמנה היא לצורך מחר ולכן חוששים שמא יחתה כי צריך יותר חיתוי שלא יצטנן התבשיל, משא"כ שהייה היא לצורך הלילה, וממילא אם המאכל מבושל כ"צ אין חשש שיחתה, וכן עיקר.

יש מקילים ואומרים שהטמנה שווה לשהייה, וכשם שבשהייה מבושל כ"צ מותר, כך הטמנה במוסיף הבל מותר, וקדירה חייתא מותרת גם בהטמנה במוסיף הבל, ואומר הרמ"א, שמקום שנהגו להקל ע"פ סברא זו, אין למחות בידם, אבל לא לנהוג כך בשאר מקומות, אלא הטמנה חמורה יותר, שגם במבושל כ"צ אסור להטמין בדבר המוסיף הבל.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים