ישראל למברגר
מעשה:
הם יושבים אחד–אחד בכיתה ריקה. מול כל אחד מהם מונחת צלחת כמעט ריקה.
מבחוץ הם נראים כמעט אותו דבר – אך מה הם מבפנים?
זה בדיוק מה ש'מבחן המרשמלו' בא לבדוק!
בצלחת שלפניהם מונח 'מרשמלו' אחד ויחיד. לפני שהושיבו את הילדים – בני ארבע בסך הכל – הדריכו אותם כך:
"עכשיו אנחנו משאירים אותך כאן לבד מול הממתק. אם תאכל את הממתק מיד, הוא ייגמר וזהו. אבל אם תתאפק לא לאכול אותו עד שנחזור לחדר, אזי תקבל ממתק כפול!"
'מבחן המרשמלו' הוא ניסוי ידוע שנערך לראשונה לפני כ-50 שנה על ידי 'ולטר מישל' באוניברסיטת סטנפורד. מאז התקיים המבחן שוב ושוב – עם תוצאות דומות. המבחן עצמו משעשע למדי – אם להתעלם מהחלק הרציני של מסקנותיו החד משמעיות.
מושיבים ילד מול צלחת עם מרשמלו בודד. עוזבים את החדר וצופים במעשיו דרך מצלמה. הילד מבין היטב את המוטל עליו, מישיר מבט לממתק ומתחיל להתמודד…
מה קורה בהמשך? כל ילד מגיב אחרת. אחד רוקע ברגליו בעצבנות ומטלטל את ראשו. השני עושה 'נפילת אפים' ארוכה – ובלבד שלא לראות את הממתק ולהתפתות. השלישי תוחב את המרשמלו לחוטמו, מנסה לפצות את עצמו בחוש הריח במקום חוש הטעם. הרביעי ממציא שיטה שתחלק את העוגה ותשאיר אותה שלמה: נוגס מהממתק פיסות זעירות ולא ניכרות… חלק מהילדים נושרים בהתחלה, חלק נופלים באמצע, וחלק שורדים עד סופו של המבחן. חולפות עשרים דקות והדלת נפתחת. המנצח זכה בעוד מרשמלו, ומי שלא – עזב בבושת פנים עם הצלחת הריקה ביד. מבחינת הילדים הסיפור הסתיים. מבחינת החוקרים הוא רק התחיל!
למעשה:
במשך 10-15 השנים הבאות ימשיכו החוקרים לעקוב אחר מצב הילדים. התוצאות יוכיחו פעם אחר פעם: הילדים שהיו מסוגלים להתאפק מצליחים יותר בחיים. הווה אומר: 'דחיית סיפוקים' היא מפתח להצלחה בחיים!
נמצא שזו לא רק שאלה של עולם הבא, אלא ככל שאדם מסוגל יותר לדחות את סיפוקיו כך יזכה גם ביותר עולם הזה!…
(מוסף שבת קודש יתד נאמן)