מאיזה שעה בבוקר אפשר לקרוא קריאת שמע

כ"ה תשרי- סימן נ"ח- סעיף ב'- סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

באיזה אופן מותר לקרוא קריאת שמע של שחרית בעלות השחר ?

מתי סוף זמן קריאת שמע של שחרית?ומי הם אנשי ותיקין?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן נ"ח סעיפים ב' – ג']  

תחילת וסוף זמן קריאת שמע

כתוב בשולחן ערוך, שזמן קריאת שמע הוא, משיראה את חברו הרגיל עימו קצת בריחוק ד' אמות ויכירנו, ואפשר לקרוא קריאת שמע עד ג' שעות, והמקור לכך הוא, ממה שנאמר בתורה, 'ובשכבך ובקומך', ומהמילה 'ובקומך' דורשים את זמן קריאת שמע, שצריך לקרוא את קריאת שמע של שחרית בשעה שבני אדם עומדים ממיטתם, ומכיוון שרוב בני אדם לא קמים ממיטתם מיד בעלות השחר אלא מאוחר יותר, דהיינו, בשעה שרואה את חבירו הרגיל עימו קצת בריחוק ד' אמות ויכירנו, לכן זמן קריאת שמע נקבע לכתחילה מאותה שעה, טעם נוסף מביא המשנה ברורה, כיוון שבקריאת שמע יש גם פרשת ציצית, ומצות ציצית אי אפשר לקיים מיד בעלות השחר אלא רק מאוחר יותר כשיש קצת אור, והשיעור בזה הוא כנ"ל משיראה חבירו וכו', לכן גם קריאת שמע נקבע מהשעה הזאת, ולא בעלות השחר, וזמנה עד ג' שעות, משום שבני מלכים עומדים ממיטתם בג' שעות, וממילא עדיין זה נכלל בכלל 'ובקומך', וכתוב, שאנשי ותיקין, דהיינו, אנשים צדיקים, הם מהדרים וקוראים קריאת שמע מעט קודם הנץ החמה, כדי שיוכל להתפלל בזמן הנץ החמה, כמו שנאמר 'יראוך עם שמש', שיש מצוה ועניין גדול להתפלל בהנץ החמה, ועיקר זמן תפילה הוא בהנץ החמה.

שכרו של הקורא קריאת שמע כותיקין

מי שלא קרא קריאת שמע קודם הנץ החמה כאנשי ותיקין, יש לו למהר ולהזדרז קריאת שמע ולא לחכות לרגע האחרון, משום 'זריזין מקדימין למצוות', וכתוב, שמי שקורא קריאת שמע כותיקין ומי שמתפלל כותיקין, מובטח לו שהוא בן עולם, הבא ומובטח לו שהוא לא יינזק במשך כל היום.

קריאת שמע של שחרית בעלות השחר

אמנם זמן קריאת שמע נקבע לזמן של משיראה את חבירו הרגיל עימו קצת בריחוק ד' אמות ויכירנו, בכל זאת, בשעה שאדם אנוס, מותר לו לקרוא קריאת שמע של שחרית כבר מעלות השחר, ואנוס, הכוונה, יוצא לדרך במקום שיש בו גדודי חיה וליסטים, והוא לא יוכל להתעכב שם ולקרוא קריאת שמע, ולא יוכל לכוון, או באופן שהשיירה לא ממתינה לו, ואם הוא לא יקרא עכשיו, הוא גם לא יוכל לקרוא אחר כך, באופן כזה, הדין הוא, שהוא יכול לקרוא קריאת שמע כבר מעלות השחר, והטעם מבאר השולחן ערוך, כי אמנם זמן קימה לרוב בני אדם זה משיראה את חבירו הרגיל עימו קצת בריחוק ד' אמות ויכירנו, אבל מכיוון שיש מקצת בני אדם שעומדים ממיטתם בעלות השחר, לכן, כבר מעלות השחר נחשב לזמן של 'ובקומך', ובמקום אונס, מותר לקרוא אז קריאת שמע, וכן יכול לברך 'יוצר אור', ויש חולקים בעניין 'יוצר אור', ויכול להניח תפילין ללא ברכה, ויברך ביום, ובאופן שאינו אנוס, לא יקרא קריאת שמע לפני זמנה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן