מאגרי המים שפסולים לנטילת ידיים

י"ד אלול- סימן ק"ס סעיף ז'- סעיף י'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


האם מותר להשאיל או להשכיר את בית הכנסת לצורכי חולין?
למי יש כוח להעביר את בית הכנסת במתנה למישהו פרטי?
האם מותר להשאיל ספר תורה של הציבור לאדם יחיד שיקרא בו?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן ק"ס סעיפים ז' – ח'

– איזו מים כשרים ואיזו פסולים לנטילה –

נטילת ידיים בחמי טבריה | טעם הדין | מה הדין כשהסיטם לתוואי אחר והפסיק את מקור חיבורן? | מה הדין לעניין טבילת ידיים בהם? | נט"י במים סרוחים | נט"י במים שמעורב בהם טיט

חמי טבריה אינם ראויים לנט"י, והטעם אינו מפני שהם מים חמים [אע"ג שנתבאר לעיל סעיף ו' שיש מי שסובר שמים חמים שהיד סולדת בהם פסולים לנט"י] אלא הטעם, כיון שאינם ראויים לשתיית כלב מחמת מליחותם, ורק לנט"י פסולים, אבל לטבילת ידיים הם כשרים, וא"צ מ' סאה שהרי מעיין מטהר אפילו אין בו מ' סאה, וכמ"ש לעיל. [קנ"ט ס"ד]

אדם שלקח את חמי טבריה והסיט אותם לתוואי אחר שלא היו זורמים בו, ובנוסף לכך, הוא הפסיק את חיבור המים למקורם, הדין הוא, שהם איבדו את השם מעיין, ונחשבים למקווה, והם מים כשרים, ונפק"מ שהם צריכים מ' סאה כדי שיוכשרו לטבילת ידיים.
מביא השו"ע מח', באופן ששינה את תוואי המים, אבל לא ניתק אותם ממקור חיבורם, האם אפשר לטבול את הידיים בהם באופן שאין שם מ' סאה, יש מי שאומר שלא גזירה שמא יחשוב שאפשר ליטול מהם את הידיים.

סעיף ט'
מים מלוחים או סרוחים או מרים, אם הכלב לא יכול לשתות מהם, פסולים לנט"י וכשרים לטבילת מקווה, ואם הטיט מעורב בהם ובאופן שהכלב לא יכול לשתות, הם נחשבים לטיט, ואינם כשרים לא לנטילה ולא לטבילה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן