יום שלישי י"ז באלול תשע"ט
האם מותר להסתכל על היָרֵחַ?
במסכת סופרים נאמר שבשעת קידוש לבנה יש להביט בלבנה. ויש אומרים שעל פי הקבלה אסור להביט בלבנה, כי אם בקידוש לבנה, בשעת אמירת הברכה. ויש אומרים שאין להביט בה אלא מבט אחד לפני הברכה, בסמוך לתחילתה. ומלשון השולחן ערוך נראה שיש להביט בה עד סוף כל סדר קידוש לבנה, כלומר במשך כל האמירות שנוהגים לומר לאחר הברכה, כדלהלן, ולכל הפחות בשעת הברכה.
וחובה לעמוד בשעת הברכה, ואין להישען על מקל וכדומה; ומי שאינו יכול לעמוד ללא הישענות, יִשען ולא יֵשב, כיון שהעמידה תוך הישענות נחשבת עבורו כעמידה.
וצריך ליישר את רגליו בשעת הברכה, ויש אומרים שיעמוד כבתפילת 'שמונה עשרה'. וכמו כן, יש לעמוד כשפניו מופנות לכיוון שאליו מתפללים שמונה עשרה.
[שו"ע תכו, ב, משנ"ב יג, וביה"ל ד"ה ומברך, (ושם א, ד"ה ונהנין); ביאורים ומוספים דרשו, 29-30]
לכמה אנשים צריך לומר 'שלום עליכם' בקידוש לבנה?
לאחר ברכת הלבנה, נהגו לומר כמה דברים, שמקורם טהור ועתיק, במסכת סופרים, והובאו בשולחן ערוך; ואת כל אחד מהם – אומרים שלוש פעמים בזו אחר זו.
ואלו הם: 1. 'סימן טוב'. 2. 'ברוך יוצרך'. 3. 'כשם שאני רוקד'. ויש לרקוד בשעת אמירה זו, דהיינו שיסמוך על קצות אצבעותיו וירקוד; ויזהר שלא לכרוע בשעת הריקוד, שלא יראה חלילה ככורע לפני הלבנה. 4. "תפול עליהם אימתה ופחד בגדול זרועך ידמו כאבן", ובסדר הפוך – "כאבן ידמו..."; ויש שנהגו לומר עד סוף הפסוק. 5. אמירת "שלום עליכם" לחבירו, או "עליכם שלום" כתשובה לחבירו; כדי להודיע שבמה שאמר קודם לכן 'תפול עליהם', אין כוונתו לעומדים עמו, אלא עליהם תבוא ברכת שלום. ולכתחילה יש לומר שלום לשלושה אנשים, אך אם אין עמו אלא אחד, יאמר לו שלוש פעמים.
[שו"ע תכו, ב, ומשנ"ב יד-טז; ביאורים ומוספים דרשו, 31]
מה הקשר בין דוד מלך ישראל לקידוש הלבנה?
בהמשך לאמוּר: ישנן אמירות רבות שנוספו לסדר קידוש לבנה על פי הקבלה, מקצתן לפני הברכה, ורובן לאחר הברכה. ונהגו לומר גם: "דוד מלך ישראל חי וקיים", ולמנהג זה יש אסמכתא בגמרא. וטעם לדבר, מפני שמלכות דוד נמשלה ללבנה, ועתידה להתחדש כמותה בעת הגאולה העתידית, וכנסת ישראל תשוב להידבק בבעלה, שהוא השי"ת, כדוגמת הלבנה המתחדשת בכל חודש עם החמה. ומטעם זה נוהגים גם לרקוד לאחר קידוש לבנה, כדוגמת שמחת נישואין.
ומנהג בני אשכנז מקדמת דנא, לומר 'עלינו לשבח' לאחר סיום סדר קידוש לבנה, כדי להודיע, שעמידתנו מול הלבנה היא רק כדי לראות את גבורת השי"ת, שמאיר ברצונו לעולם. ויש אומרים שהמקדש את הלבנה ביחידות, אינו אומר עלינו לשבח. ויש שנהגו, על פי דברי האריז"ל, לנער את שולי הציצית לאחר קידוש הלבנה.
[שו"ע תכו, ב, וביה"ל ד"ה ומברך, וד"ה ונוהגין; ביאורים ומוספים דרשו, 32-33]