כתב השו"ע סי' רנא ס"א שהעושה מלאכה בערב שבת מן המנחה ולמעלה אינו רואה סימן ברכה. ומשמע דאסור לעשות מלאכה מחצות היום, וצ"ע דלעיל סי' רמט ס"א לגבי הליכה בערב שבת כתב שאין ללכת יותר משלש פרסאות וביאר המשנ"ב שם סק"א דהוא עד שליש היום ומדוע כאן הקילו יותר עד חצות היום.
יודעים את התשובה?
הפותרים נכונה יכנסו להגרלה על סט משנ"ב ו -2 כרכים בודדים
תשובות לחידודי שמעתתא עלון קודם
מה שכתב המשנ"ב )סי' ריח ס"ק ז( שאין מברכים על המקום הסמוך לירושלים ששם נעשה הנס שהיכה המלאך את מחנה סנחריב כין שאין הנס ניכר מתוך המקום ואף שאפשר לכוין את המקום שבו נעשה הנס מ"מ אין הנס ניכר שהרי לא בגוף האדמה נעשה הנס. וצ"ע א"כ מדוע כתב השו"ע )ס"א( שמברכים כשרואים את האבן שעליה ישב משה בעת מלחמת עמלק, והרי לא נעשה הנס בגופה של האבן אלא היא רק המקום שבו נעשה הנס. ע"כ.
נציין כמה תשובות מתוך הרבות שנשלחו אלינו ובהם:
הרב שמואל זיסוביץ שביאר כעוד רבים ע"פ דברי המהרש"א בברכות נד: שכתב דמקום ראש הגבעה אשר שם האבן הזה הוא מקום הנס בנצחון המלחמה שעל ידי זה הרים משה ידיו וגבר ישראל. משא"כ מקום שמתו בו מחנה סנחריב לפי המבואר במהרש"א אין זה מקום הנצחון ]אלא הוא בתוך ירושלים מקום שבו התפללו חזקיה וסיעתו לניצחון[ ולכן אין לברך שם, והוסיף דאמנם אם היה הנס ניכר מתוך המקום היה צריך לברך עליו דיתכן ובמקום הניכר בחוש ומזכיר לרבים שייך לברך גם כשאין זה מקום הנס האמיתי דסו"ס שם יצא הנס אל הפועל.
ועוד תירצו רבים ומהם הבה"ח יהודה גורדון דהאבן שישב עליה משה בעת מלחמת עמלק בולטת וניכרת מעל האדמה ולכן אף שלא בגופה נעשה הנס מ"מ היא ניכרת ומכירה את המקום שבו נעשה הנס, משא"כ במקום נפילת מחנה סנחריב אין שום סימן במקום המזכיר נס זה ולכן אין לברך שם.
ויש שתירצו ומהם הרב משה נדלר, שבמקום מלחמת סנחריב אין זכר ממשי לנס שאירע שם ואכן אלו שניצלו שם צריכים לברך במקום הזה אך אנו דלא נעשה לנו הנס כי אם לאבותינו איננו רואים שם דבר מיוחד ואין על מה שתחול הברכה, משא"כ באבן שישב עליה משה כיון שהביאו את האבן במיוחד למקום זה והיא סייעה למשה להתפלל וזה היה הגורם לנצחון נחשב זה כדבר המיוחד שרואים אותו ואפשר לברך על נס זה.
תשובת הגאון הגדול רבי גמליאל הכהן רבינוביץ שליט"א, במענה לשאלת ל'חידודי' מהגיליון הקודם
מה ששאלתם החודש על מה שכתב המשנ"ב (סי' ריח ס"ק ז) שאין מברכים על המקום הסמוך לירושלים ששם נעשה הנס שהיכה המלאך את מחנה סנחריב כין שאין הנס ניכר מתוך המקום ואף שאפשר לכוין את המקום שבו נעשה הנס מ"מ אין הנס ניכר שהרי לא בגוף האדמה נעשה הנס. וצ"ע א"כ מדוע כתב השו"ע (ס"א) שמברכים כשרואים את האבן שעליה ישב משה בעת מלחמת עמלק, והרי לא נעשה הנס בגופה של האבן אלא היא רק המקום שבו נעשה הנס. ע"כ.
יש לתרץ בס"ד שהנה כאן שיש אבן מזכרת ששם ישב משה, ניכר הנס, אע"פ שלא היה הנס בגופה של אבן, ולכן יכולים לברך, משא"כ המקום שהיכה המלאך את מחנה סנחריב, אין שום חפץ שנשאר מזכרת שם, ולכן לא יכולים לברך, אע"פ שאפשר לכוון איזה מקום היה. ודו"ק.
בברכת כהנים באהבה כעתירת
גמליאל הכהן רבינוביץ
מח"ס "גם אני אודך"
ו"פרדס יוסף החדש" על המועדים.
בהגרלה שנערכה בין המשיבים על סט משנה ברורה במהדרות 'דרשו' זכה:
הרב פנחס זעליג בלויא מבית שמש
ובכרך אחד משנ"ב זכו:
הרב משה נדלר מירושלים
והרב אהרן אברמצ'יק מירושלים