המקום שנמצא בתפלתו | כיצד יעשה |
---|---|
[א] אם נזכר באמצע ברכת ברך עלינו: [עד ברוך אתה של החתימה] | יאמר במקום שנזכר, ואם נזכר לאחר שאמר "כשנים הטובות" יחזור לותן טל ומטר ויגמור כסדר. [והטעם כדי שיהיה מעין החתימה סמוך לחתימה], |
[ב] התחיל לחתום ואמר "ברוך את ה'": | ימשיך מברך השנים, ויאמרנה בשומע תפלה. |
[ג] סיים מברך השנים: | י"א דיאמר שם, אמנם כתב המ"ב דיותר טוב לאומרה בשומע תפלה, |
[ד] התחיל תקע בשופר: | יאמרנה בשומע תפלה קודם כי אתה שומע, "ותן טל ומטר לברכה,. |
[ה] אמר "ברוך אתה" של שומע תפלה: | יאמר "ותן טל ומטר לברכה": וימשיך כי אתה שומע וכו' |
[ו] אמר "ברוך אתה ה'" של שומע תפלה: | יאמר למדני חוקיך, ואח"כ יאמר "ותן טל ומטר לברכה", כי אתה שומע תפלה. |
[ז] סיים חתימת שומע תפלה קודם שהתחיל רצה: | יאמר כאן "ותן טל ומטר לברכה" וימשיך רצה. |
[ח] התחיל רצה: | תלוי בזה הדין, אם עדיין לא אמר היהיו לרצון השני שאחר אלקי נצור, חוזר לברך עלינו, ואם כבר אמר אף שעדיין לא עקר רגליו, חוזר לראש התפלה. |
[ט] מסתפק אם אמר: | אם לא עברו ל' יום מזמן תחילת שאלת הגשמים חוזר ומתפלל, ואם כבר עברו ל' יום אינו חוזר ומתפלל. |
[י] אם ברור לו שבשעת התפלה היה דעתו לומר ותן טל ומטר, ואח"כ מסתפק אם אמר: | תלוי אם מסתפק לאחר זמן מופלג מתפלתו, אינו צריך לחזור, ואם נתעורר הספק מיד לאחר התפילה צריך לחזור. |
[יא] אמירת צ' פעמים: | אם אמר צ' פעמים "ואת כל מיני תבואתה לטובה ותן טל ומטר", שוב אם מסתפק אינו צריך לחזור. [ולחת"ס לכתחלה יאמר מאה ואחד פעמים] |
[יב] נזכר בתפלה הסמוכה: | חוזר ומתפלל תפלת תשלומין. |
[יג] שכח במנחה של ערב שבת, ונזכר לפני מעריב: | נחלקו האחרונים אם יתפלל ב' מעריב. |
[יד] ש"ץ ששכח בתפלת לחש, ונזכר לאחר שהתחיל רצה" | בשחרית ומנחה, מסיים תפלתו וסומך על תפלת החזרה, ובמעריב חוזר ומתפלל, שאין לו על מה לסמוך. |
[טו] ואם טעה בחזרת הש"ץ ולא הזכיר טל ומטר: | דינו כיחיד וכדלעיל. |
[טז] אם אמר ותן מטר ולא הזכיר טל: | יצא. |
[יז] אם אמר ותן טל ולא הזכיר מטר: | לא יצא. |
קרדיט: עלון דברי שי"ח