הרב יצחק פוליטנסקי
ההבדל בין בורר לזורה
מלאכת הזורה היא אחת מל"ט מלאכות האסורות מדאורייתא שבו האדם זורק תבואה לרוח כדי שיפרדו הגרעינים מהמוץ שהוא הפסולת.
אך ישנו חידוש במלאכה זו, שאפילו שהפעולה עצמה שהיא הפרדת הפסולת מהתבואה, נעשית ע"י הרוח והאדם הוא רק הגורם לכך כאשר הוא זורק את התערובת של הגרעינים והקליפות לכיון הרוח, בכו"ז הפעולה כולה מתייחסת לאדם מאחר ומחשבת האדם ורצונו בזריקתו, נחשבים ל"מלאכת מחשבת" ומצטרפים לשאר הפעולה הנעשית ע"י הרוח לפעולת מלאכת הזורה שהוא איסור מדאורייתא. משא"כ בבורר שהפעולה עצמה נעשית ע"י האדם.
זורה ע"י ניפוח בפיו או ע"י כלי
אין הבדל כיצד נעשית זריה זו בין ע"י זריקה ביד או ע"י שמנפח בפיו על התערובת כדי שיצא ממנה הפסולת, וכן חל איסור זה גם גם כשמנפח אוויר ע"י כלי.
פעולות שונות האסורות מדין זורה
כל פעולה שבו מפריד אוכל מפסולת ע"י רוח איסורה שייך למלאכה זו ולכן אם יש לפניו על השולחן בוטנים מעורבים בקליפותיהם האדומות, או פירורי לחם שמעורבים בפסולת, ונופח בפיו אויר על התערובת או מנפנף בידו ומפריח מין אחד מהמין השני חייב משום מלאכת הזורה.
פיזור במין אחד ע"י הרוח (לדעת המ"ב)
כאשר ע"י הרוח מפרידים מין אחד לחלקים קטנים אין בזה משום מלאכת הזורה, ולכן מותר להשתמש בשבת במטהרי אויר למיניהם ובבקבוקי בושם, שבשעת ההתזה החומר שבהם מתפזר לרסיסים לאוויר העולם, כיון שאין כאן הפרדת שני מינים אחד מהשני, אלא הפרדת מין אחד לחלקים קטנים ולכן הדבר מותר, אך יזהר שלא יתיזם על בגד וכדו' מטעם איסור של מוליד ריח בבגד.
הוספת מים למכשיר אדים קרים
מטעם זה מותר גם להוסיף בשבת מים למכשיר אדים קרים, או למצנן, למרות שפעולת המכשיר היא לפזר את המים לחלקיקים קטנים לאוויר החדר.
פירורי חמץ בערב פסח שחל בשבת
בערב פסח שחל בשבת ונשארו לו פירורים של חמץ, למרות שהם גידולי קרקע, פסק המ"ב שמותר לו לבערם ע"י זריקה לרוח ואינו עובר על איסור זורה כיון שהם מין אחד.
ניעור מפה מפירורים
מותר לנער מפה מן הפירורים שעליה גם כנגד רוח מנשבת ואינו עובר על איסור זורה.
זריקת פתיתי נייר צבעוניים
פתיתי נייר צבעוניים שרגילים לזרוק בשמחות וכדו', לדעת המ"ב מותר לו לעשות כן ואינו עובר על איסור זורה.
(התקציר הובא מספרים ומקורות שונים, אך אין לפסוק ממנו הלכה למעשה ללא עיון במקורות)