להלכה, עד מתי אפשר להתפלל מנחה?

הדף היומי בהלכה כ"ה בסיון מתחילת סימן רל"ג עד אמצע סעיף א' 'ועכשיו'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רל"ג סעיף א'

- זמן תפילת המנחה -

מדוע אחרו את הקרבת התמיד? | האם מנחה גדולה היא לכתחילה? | מה הוא ה"חצי" שנכנס בשש ובתשע וחצי שעות? | להלכה עד מתי אפשר להתפלל מנחה? | האם מותר לאדם להתפלל מנחה כרבנן וערבית כר"י?

חז"ל תיקנו תפילת מנחה כנגד תמיד של בין הערביים, ובאופן עקרוני אפשר להקריב קרבן התמיד של בין הערבים משש וחצי שעות מתחילת היום, ולמעשה לא היו מקריבים אותו אז, אלא היו מאחרים יותר את הקרבתו, והטעם, כיוון שאחרי שהקריבו את קרבן התמיד אסור להקריב יותר שום קרבן, וכדי שיהיה אפשר להקריב אחריו קרבנות נוספים, הקריבוהו בתשע וחצי שעות שזה זמן מנחה קטנה, ולדידן כיוון שמנחה נתקנה כנגד תמיד של בין הערביים, עיקר זמן תפילת מנחה היא מנחה קטנה שזה מתשע וחצי שעות, ואם התפלל קודם, יצא יד"ח, והמ"ב מביא שיש ראשונים שאומרים שלכתחילה אפשר להתפלל משש וחצי שעות, וכן מי שיודע שרק אז יהיה לו מנין, ודאי שזה לכתחילה.

ה"חצי" של השש וחצי שעות הוא משום שאיננו בקיאים בזמן חצות, ולכן אמרו חז"ל בחצות ומחצה, ומי שלא המתין לחצי שעה, בדיעבד יצא יד"ח, כיוון שלא גרע מאם יש לו ספק אם התפלל או לא, וכן כשיש לו ספק אם הגיע זמן תפילה או לא, הוי כספק אם התפלל שאינו חוזר ומתפלל ספיקא דרבנן לקולא.

עד מתי אפשר להתפלל מנחה? נח' ר"י ורבנן, לר"י עד פלג המנחה, דהיינו, לוקחים את השעתיים וחצי שנותרו מתשע וחצי עד השלמת י"ב שעות, וחולקים אותם לשניים, ויש כאן פלג, דהיינו שעה ורבע, ודן המ"ב, האם משערים זאת מעלות השחר עד צאת הכוכבים, או מנץ החמה עד השקיעה, עכ"פ שעה ורבע או מהשקיעה או מצאת הכוכבים, זה פלג המנחה ורק אז לר"י אפשר להתפלל מנחה, ולאחר מכן זה לילה, ולשיטתו יוצא קולא שאפשר להתפלל ערבית מפלג המנחה. ורבנן חולקים ואומרים שזמן תפילת המנחה מסתיימת בלילה, ולשיטתם יש קולא לעניין תפילת מנחה, אבל חומרא לעניין ערבית שאפשר להתפלל ערבית רק מהלילה.

ולהלכה הכריע השו"ע דאין כאן הכרעה, ודעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד, ומי שרוצה יכול לנהוג או כר"י או כרבנן, אבל חייב להיות עקבי ולא יום כך ויום כך, אלא יחליט, אם הוא כר"י, ינהג כמותו שלעולם יתפלל מנחה עד פלג המנחה, וערבית מפלג המנחה ואילך, ואם הוא כרבנן, יתפלל מנחה עד הלילה, וערבית מהלילה.

המ"ב אומר, שלא רק באותו יום שאדם לא יסתור את עצמו להתפלל מנחה וערבית מהפלג המנחה עד הלילה, אלא גם ביום אחר לא יסתור את עצמו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים