כשמגיע זמן תפילה באמצע סעודה האם צריך להפסיק לתפילה?

י"ח טבת- סימן פ"ט סעיף ה'- סעיף ז'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

למי אסור ללמוד לפני תפילת שחרית ?

האם אדם שהתחיל לאכול לפני עלות השחר צריך להפסיק את סעודתו כדי להתפלל שחרית?ומדוע גזרו חז"ל שלא להסתפר ולהתרחץ לפני תפילת מנחה ואילו לגבי תפילת שחרית לא חששו לזה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תפילה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א' סימן פ"ט סעיפים ה' – ז']  

איסור אכילה ושתייה לפני שחרית

אסור לאכול ולשתות לפני תפילת שחרית, ושני טעמים נאמרו בדבר:

א. משום שנאמר, 'ואותי השלכת אחר גווך', אמר הקב"ה, לאחר שנתגאה זה באכילה ובשתייה, בא לקבל על עצמו עול מלכות שמים?

ב. משום שנאמר, 'לא תאכלו על הדם', לא תאכלו קודם שתתפללו על דמכם.

ומביא הביאור הלכה, שיש נפקא מינה בין שני הטעמים, מה הדין בזה לפני התפילה אחרי קריאת שמע, לפי הטעם הראשון שלאחר שנתגאה זה באכילה ושתייה יקבל על עצמו עול מלכות שמים, אם הוא כבר קרא קריאת שמע והוא עומד לפני התפילה, מותר לו לאכול ולשתות, שהרי הוא כבר קיבל על עצמו עול מלכות שמים, אבל לפי הטעם השני של לא תאכלו על הדם, לא תאכלו קודם שתתפללו על דמכם, אז כל עוד שהוא לפני התפילה, אסור לו עדיין לאכול ולשתות.

התחיל לאכול קודם עלות השחר

נחלקו השיטות, באדם שהתחיל לאכול חצי שעה שלפני עלות השחר, האם כשמגיע עלות השחר, הוא צריך להפסיק את סעודתו ולהתפלל או לא, ותמה המשנה ברורה, הרי לכאורה לגבי תפילת מנחה, קיימא לן, שאדם שהתחיל בסעודתו לפני תפילת מנחה ונמשכה סעודתו והגיע זמן תפילת מנחה, אינו צריך להפסיק את סעודתו ולהתפלל, אלא יכול להמשיך אותה הלאה ולהתפלל תפילת מנחה לאחר הסעודה, ומה השתנה תפילת שחרית בדין זה, שיש שיטה הסוברת, שאדם שנמשכה סעודתו לאחר עלות השחר, צריך להפסיק ולהתפלל? ומבאר המשנה ברורה, שתפילת שחרית חמורה יותר, משום שכתוב בתורה, 'לא תאכלו על הדם', לא תאכלו לפני שתתפללו על דמכם, וזה לא נאמר לגבי תפילת מנחה וערבית, ולכן יש שיטה הסוברת, שיפסיק את הסעודה כדי להתפלל שחרית, ויותר מזה, המשנה ברורה מביא על פי הזוהר, שאדם שקם משינתו אחרי חצות הלילה, אסור לו לאכול ולשתות עד שיתפלל שחרית, ובכל זאת מביא המשנה ברורה בשם ר' חיים ויטאל ובשם החיי אדם, שאדם שלא מתכוון באכילתו למלאות את בטנו אלא כדי שיהיה לו כח ללימוד תורה, אז אף על פי שזה לפני התפילה כשזה בעוד לילה, מותר לו לאכול או לשתות, ויש שיטה המקילה ביותר וסוברת, שאדם שהתחיל בסעודה בלילה ונמשכה סעודתו לאחר עלות השחר, מותר לו להמשיך את סעודתו הלאה, ומביא המשנה ברורה, שרק לפני תפילת שחרית מותר לו להמשיך ולאכול, אבל חייב להפסיק כדי לקרוא קריאת שמע.

לימוד תורה קודם תפילת שחרית

אסור לאדם להתחיל ללמוד לפני תפילת שחרית, ושני דעות נאמרו בזמן האיסור, יש דעה הסוברת, שהאיסור הוא מלאחר עלות השחר, ויש שיטה הסוברת, מאחרי הנץ החמה בסמוך לה, ואומר המשנה ברורה, שהאיסור הזה הוא רק איסור לכתחילה להתחיל ללמוד, אבל מי שהתחיל ללמוד, אפילו שזה באיסור, אינו צריך להפסיק את לימודו, וכל האיסור הוא רק למתפלל יחידי בביתו, שאז אנו חוששים, שעל ידי שילמד ישכח מלהתפלל, אבל אדם המתפלל בבית המדרש, שם יהיה מי שיזכיר לו, ולכן מותר לו להתחיל ללמוד, וכן לחילופין, אדם הרגיל להתפלל בבית, ומינה שומר שיזכיר לו להתפלל, מותר, ואם הוא מלמד תורה לרבים, אף על פי שמתפלל בביתו, לימוד תורה דרבים חשוב, ומותר לו ללמוד גם לפני התפילה.

רחיצה ותספורת לפני תפילת שחרית

לפני תפילת מנחה, גזרו שאדם לא יסתפר ולא ייכנס לבית המרחץ, שמא יתארך הדבר, וזה יהיה על חשבון התפילה, אבל לגבי תפילת שחרית, מכיוון שלא רגילים להסתפר ולהתרחץ בבוקר כ"כ מוקדם, לכן אין חשש שיסתפר או ייכנס לבית המרחץ בבוקר לפני תפילת שחרית.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן