כשאתה עונה 'אמן' על ברכת 'מודים' של הש"ץ - כדאי שתדע על מה עוד אתה עונה • מנהגי ספרד, אשכנז ותימן, בנוגע להכרזת "כהנים" לפני ברכת כהנים • אתה מסוכסך חלילה עם שכן? אם הוא כהן - זה מסוכן יותר...
יום ראשון ז' באייר תשע"ו
כשאתה עונה 'אמן' על ברכת 'מודים' של הש"ץ כדאי שתדע על מה עוד אתה עונה
לאחר 'מודים דרבנן', בשעה שכבר עומדים על הדוכן, אומרים הכהנים תפילה מיוחדת - אשר תיקנוה חכמינו ז"ל - להצלחת הברכה שעומדים לברך. וישתדלו לסיים את התפילה במקביל לסיום ברכת 'מודים' על ידי הש"ץ, כך שעניית ה'אמן' של הקהל תסוב גם על תפילתם. וגם הכהנים עצמם יענו אמן, כיון שצריכים לענות על ברכת 'מודים' של הש"ץ. וכהן העולה לדוכן באמצע פסוקי דזמרה, ברכות קריאת שמע או תפילת 'שמונה עשרה' - לא יאמר תפילה זו. [סעיף ט וס"ק ל-לא; ביאורים ומוספים דרשו, 47-48]
מנהגי ספרד, אשכנז ותימן בנוגע להכרזת "כהנים" לפני ברכת כהנים
כפי שלמדנו, יש להכריז "כהנים" לפני ברכת כהנים. מנהג הספרדים ששליח הציבור מכריז את המילה "כהנים" בלבד, ומנהג רבים מבני אשכנז שאחד מהקהל מכריז כן, [וכן מנהג בני תימן]. ומנהג רבים אחרים מבני אשכנז שהש"ץ אומר את התפילה שאומרים כשאין ברכת כהנים: "אלקינו ואלקי אבותינו ברכנו...", וכשמגיע למילה 'כהנים' מגביה את קולו, ומסיים בלחש: "עם קדושיך כאמור". ואם יש כהן אחד בלבד בבית הכנסת, אין לקוראו, אלא יתחיל לברך מעצמו. [סעיף י וס"ק לו; ביאורים ומוספים דרשו, 51]
אתה מסוכסך חלילה עם שכן? אם הוא כהן זה מסוכן יותר...
נוסח ברכת המצוה של ברכת כהנים הוא: "אשר קדשנו... וציונו לברך את עמו ישראל באהבה", ופירשו רבותינו שכוונת המילה 'באהבה' היא שהכהן צריך לברך מתוך אהבה למתברכים; ומסמיכים לכך את דברי הזוהר שאם הכהן שונא את אחד המתברכים, או אחד מהם שונאו - סכנה גדולה היא שיברך; ובמקרה כזה, אם אין יכולת להסיר את השנאה, יֵצא הכהן מבית הכנסת לפני ברכת 'רצה'. אולם, שני כהנים השונאים זה את זה רשאים לברך יחד ברכת כהנים. [ס"ק לז]