כמה ואיזה ברכות מברך מי ששמע שאביו נפטר?

כ' ניסן- רכ"ג ב' - ג'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



סימן רכ"ג סעיף ב'

- מי שילדה אשתו, ומת מורישו, ובנה בית חדש וקנה כלים חדשים, מה מברך -

כמה ברכות מברך על שמועה שמת אביו? | מה הדין כאשר שמע שנפטר אדם כשר? | קנה או בנה בית חדש | קהל שבנו בהכנ"ס חדש, איך נוהגים לעניין הברכה?

כאשר אדם שומע שאביו נפטר, מברך "דיין האמת", ומוסיף המ"ב, שלאו דווקא אביו אלא אפילו ששומע על אדם כשר שנפטר מברך, ואומר המ"ב, שהעולם לא נוהג כך, אבל נראה מדברי המ"ב שכך צריך לנהוג, וכאשר שומע שמועה על אדם כשר שנפטר, יברך דיין האמת, ובפרט אם הנפטר היה ת"ח, ואם זה אחד מקרוביו, ג"כ מברך דיין האמת.

כאשר אביו נפטר מברך ב' ברכות, גם "דיין האמת" וגם "שהחיינו" אם הוא יורש בודד, ואם יש לו אחים, מברך "הטוב והמטיב", ואע"פ שהיה מעדיף שאביו לא ימות והוא לא יירש, בכל אופן, כיוון שסוף סוף יש כאן ירושה ויש כאן צער, מברך ב' הברכות.

סעיף ג'

אדם שקונה או בונה בית חדש, מברך שהחיינו או הטוב והמטיב אם יש לו שותפים, וקהל שבנו בהכנ"ס, יעמוד הש"ץ ויברך הטוב והמטיב ויפטור הקהל, וכן אדם הקונה כלים חדשים עבורו ואפילו אינם חדשים ממש אלא חדשים אצלו, מברך על קנייתם שהחיינו או הטוב והמטיב כשזה בשותפות, והוא הדין בגדים חדשים ששמח בהם, וזה משתנה מעשיר לעני, כי בעשיר השמחה היא רק בחפץ יקר מאוד כדי שיוכל לברך.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים