כל מי שעוסק באופן קבוע בלימוד הלכה עיוני, יודע ומכיר את תוכנית 'קניין הלכה' של 'דרשו'. זוהי התוכנית שעשתה מהפך של ממש בלימוד ההלכה בקרב קהלים שונים, והפכה למשפיעה ומעצבת את כיוון הלימוד בחלק גדול מכוללי ההלכה, ותיקים וחדשים כאחד.
שוחחנו עם ראש התוכנית, הרה"ג שלמה גנס שליט"א, היוצא ונכנס בבתיהם של גדולי ומאורי הדור כדי לקבל את הדרכתם לגבי מסלולי הלימוד והתוכן עצמו. התוכנית מלווה לכל אורך הדרך על ידי הגאון הגדול רבי משה שאול קליין שליט"א, שמנווט את התוכנית ביד רמה ומפקח עליה מקרוב, כאילו היתה פרויקט אישי שלו.
"תוכנית 'קניין הלכה' כוללת למעשה כמה מסלולים", מציין הרב גנס בפתח הדברים. "נתחיל מהקבוצה המיוחדת של אברכים שעלו למסלול לשלב ב'. מדובר באברכים שעברו את שלב א' בהצלחה מרובה. רק מי שהצטיינו בכל המבחנים בחמש וחצי השנים הראשונות, המשיכו לשלב ב', אחרי שלמדו בשלב ראשון הלכות שבת, הלכות נדה, בשר וחלב, תערובת מליחה כללי ספק ספיקא, הלכות תערובת, חמץ ומצה ועוד.
בשלב ב' אנחנו לומדים הלכות יותר מורכבות כמו עירובין, מקוואות, ריבית וכדו'. עכשיו אנו זוכים ללמוד הלכות סת"ם, גם ביו"ד וגם באו"ח. מטבע הדברים מאחר ומדובר בקבוצה איכותית שכבר עמדה בכור המבחן של שלב א', במשך חמש וחצי שנים, אנחנו יכולים גם לדרוש רמה גבוהה יותר, ולימוד מעמיק יותר. יש לנו אברכים מכל הארץ מדובר בסך הכל בכ-250 אברכים, מהעידית שבעידית שמפארים את הכוללים ברחבי הארץ. כל אחד מהם מקדיש ללימוד הזה חלק ניכר מהיום שלו, ונבחן בקביעות ראויה להערצה אחת לחצי שנה, על ההלכות שנלמדו במשך חצי שנה.
חלק נכבד ואפשר אפילו לומר שהחלק הארי מהאברכים האלו כבר יושבים בפועל בבתי הוראה, ועושים שימוש בפועל. חלקם גם התעטרו בכתר 'יורה יורה', הודות לתוכנית האינטנסיבית שנתנה להם מסגרת ועזרה להם למצות את היכולות שלהם בצורה מיטבית".
הרב גנס עובר לדבר על שלב א' של 'קניין הלכה', המאגד תחתיו יותר מאלף אברכים בני עליה, שעומדים מדי חצי שנה בכור המבחן, ומעמידים לבדיקה את מה שלמדו והשיגו במשך ששה חודשים תמימים: "האפשרות להצטרף ללימוד בתוכנית 'קניין הלכה' ניתנת ללומדים רק כשמסתיים מחזור. עד עכשיו היתה הרשמה פעמיים בסך הכל. פעם אחד עם פתיחת תוכנית 'קניין הלכה' לפני למעלה משמונה שנים, ופעם נוספת כשהסתיים שלב א' של המחזור הראשון'. הפעם הבאה בה ניתן יהיה להירשם תהיה בערת ה' בשנה הבאה, במהלך החורף יהיה הרישום והמחזור השלישי יצא לדרך עם תחילת זמן קיץ בעז"ה. כבר כיום יש אברכים רבים שעומדים עם האצבע על הדופק, מתוך מטרה להירשם מיד כשנפתחת ההרשמה.
"במסלול הזה לומדים הלכות שבת במשך שנה וחצי, שנה אחת לומדים הלכות נדה, שנה נוספת מוקדשת ללימוד הלכות בשר וחלב, וכן לומדים הלכות תערובת. אשתקד למדנו הלכות שביעית, ולאחר מכן חזרנו להלכות בשר וחלב. החודש אנחנו מסיימים בעז"ה בשר וחלב ומתחילים הלכות תערובת".
למעשה תוכנית 'קניין הלכה' רחבה הרבה מעבר למספרים הרשמיים. הרב גנס מספר על השפעתה העצומה של התוכנית, שכאמור חוללה מהפכה של ממש, והשביחה את צורת הלימוד ברבים מכוללי ההלכה בארץ ובעולם.
"בכל מקום אתה רואה שאנשים מחוברים ועוסקים בזה, בארץ ובעולם. המיוחדות שבמסגרות האלו היא שכל אחד יכול ללמוד את זה במקום שהוא רוצה בזמן שהוא רוצה, זה לא מגביל אף אחד. מטבע הדברים נוצרו קבוצות וחבורות שלומדים הלכה על סדר 'קניין הלכה', בכוללים שנפתחו, ויש גם שלומדים באופן עצמאי עם חברותא וכדו'.
"מה שמעניין זה שיש כל מיני קבוצות וכוללים שלומדים הלכה, אפילו שלא לומדים לפי המסגרת של קניין הלכה, כשמגיעים לחומר שבמסגרת התוכנית עוסקים בו ואפילו אם עסקו בו בעבר וכיום כבר המשיכו לנושאים אחרים, הלומדים יעשו שימוש בחוברות הישנות של 'קניין הלכה'. מדובר בחוברות 'מראי מקומות' שלוקחות אתה לומד משורשי הסוגיות הפזורות בש"ס, דרך הראשונים, פסקי הרמב"ם, הרי"ף, הרא"ש ויתר הראשונים, דרך טור, בית יוסף, שו"ע עם כל הנושאי כלים, ועד אחרוני האחרונים ממש כולל גדולי הפוסקים בדורות האחרונים ובדורנו אנו.
"אנחנו ב'דרשו' שמחים לסייע. כל מי שרוצה ללמוד הלכה בצורה עיונית ויסודית, יכול ליצור אתנו קשר ולקבל חוברת 'מראי מקומות' שסייעת לו בצורה יוצאת דופן. מאות כוללים ואלפי לומדים יודעים את זה, ונצמדים בלימודם לחוברות שלנו".
"ב'מראי מקומות' יש למעשה שלושה חלקים" מסביר הרב גנס. "החלק הראשון הוא הכוונה לעיקרי הדברים הנידונים שורשי הסוגיות וציוני דרך בראשונים ובאחרונים כמו שתיארתי. החלק שני הוא סיכום הדברים בצורה תמציתית וקולחת, שמסייעת ללומד לאחסן את הנלמד בצורה טובה יותר בזיכרונו, כך שהדברים יהיו מחודדים בפיו בסיעתא דשמיא. החלק השלישי והוא חלק השאלות, והוא מורכב למעשה משני מדורים. יש חלק אחד של שאלות חזרה, המצריכות את הלומד לדעת את מה שנכתב בפוסקים כדי להשיב נכונה על השאלות. החלק השני מורכב משאלות שאין להן תשובה ישירה בפוסקים. מדובר בשאלות שנועדו לחדד את הלומד ולהרגיל אותו לדמות מילתא למילתא, להבין דבר מתוף דבר ולפסוק הלכה בשאלות חדשות, על בסיס ההלכה המסורה לנו מדור דור.
- אתם חושבים שלטווח הארוך התוכנית הזאת תחולל שינוי היסטורי?
"אני לא רוצה לדבר על שינויים היסטוריים, אבל אין ספק שאנחנו כל הזמן רואים את ההשפעה של התוכנית הזאת הולכת ומתרחבת. הגרמ"ש קליין שליט"א, שמלווה את התוכנית מקרוב מאוד ולמעשה מנווט את דרכה, כבר אמר לא פעם ש'קניין הלכה' חינך את ציבור הלמדנים, שאין שום סתירה בין לימוד בעמקות העיון, ובין לימוד הלכה. אדרבה, לימוד ההלכה הוא לימוד עיוני עד מאוד. המסר הזה כבר נקלט בציבורים שלמים שבעבר לא ראו את לימוד ההלכה כלימוד שיש בו מקום גם לעיון ולעומק.
"אפשר לראות את זה בין היתר גם מהתגובות שאנחנו מקבלים מהקהל. בביתי שמורים קלסרים גדושים במכתבים של משתתפי התוכנית שקיבלתי לאורך השנים. אתה רואה מבין השורות את ההשפעה העצומה של התוכנית על החיים שלהם. לא מעט אנשים קמים בבוקר עם 'קניין הלכה', הולכים לישון עם 'קניין הלכה', וחיים את כל היום עם קניין הלכה. עליהם אפשר לומר במליצה "כל הקונה הלכות בכל יום". זאת המהות של סדר היום שלהם, לקנות עוד ועוד הלכות, עם ידע שורשי ומעמיק".