כל הכללים מתי מברכים או לא מברכים על פירות בסעודה

ב' כסליו- קע"ח א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כל הכללים מתי מברכים או לא מברכים על פירות בסעודה
הפתרון של השולחן ערוך להיפטר מספק ברכה בסעודה
ומה הדין כשקיבל באמצע הסעודה אוכל ממקום אחר, האם צריך לברך?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קע"ז סעיף ג'

– דברים הבאים בתוך הסעודה ואחר הסעודה, מה דינם –

איך שייך שאוכל פירות בסעודה וא"צ לברך לכו"ע? | סיכום ג' המצבים באכילת פירות בסעודה | כיצד ינהג לצאת מן הספק? | עיקר הליפתן הוא פירות ולא היו לפניו בתחילה | שלחו לו ממקום אחר דברים הבאים בתוך הסעודה, האם מברך?

למדנו לעיל, על דברים שבאים שלא מחמת הסעודה, וכאשר אוכל אותם בתוך הסעודה, צריך לברך עליהם ברכה ראשונה, כגון, שסועד סעודת פת, ומגישים לפניו פירות, שזה מוגדר כדברים הבאים שלא מחמת הסעודה.

יש אופן, שכאשר אוכל פירות בסעודת פת, א"צ לברך עליהם ברכה ראשונה, וזה, כאשר דעתו ללפת את הפת עם הפירות, ומחדש השו"ע, שא"צ לאכול אותם מתחילתם ועד סופם עם פת, אלא מספיק שאוכל בהתחלה ובסוף את הפירות עם פת, כדי שיחשבו כטפלים לפת, ויש חולקים וסוברים, שצריך לאכול את כולם מתחילתם ועד סופם עם פת.

יש אופן שלכו"ע א"צ לברך על פירות, וזה באופן שמלפת את הפת רק עם הפירות האלו, ובזה כו"ע מודים שמספיק שאכל את הפת בהתחלה עם הפירות, אע"פ שאח"כ לא המשיך לאכול אותם עם הפת, א"צ לברך עליהם.

נמצא א"כ שיש ג' מצבים:

א. מגישים לפניו פירות באמצע סעודת פת, שאז ודאי שצריך לברך עליהם, שהם באים לקינוח סעודה.

ב. מביא את הפירות ללפת בהם את הפת, אבל מלפת גם בדברים אחרים, בזה נח' הדעות, האם צריך שיאכל את כל הפירות עם הפת, או שמספיק בהתחלה ובסוף.

ג. עיקר הלפתן של הפת, הוא עם הפירות, שאז לכו"ע, מספיק שאוכל את הפת עם הפירות בתחילת האכילה, אע"פ שבמשך האכילה כבר לא אוכל אותה עם הפירות.
נחלקו, מה הדין אם אוכל את הפת עם הפירות רק בסוף הסעודה.
ולמעשה אומר השו"ע שכדי להפטר מן הספק, יאכל קודם את הפירות עם פת ואח"כ יעשה איך שירצה.

סעיף ד'
באופן דלעיל, שהביא פירות לשולחן כדי לאכול עם הפת, וזה עיקר הליפתן שלו, אפילו אם לא היו הפירות לפניו כשהתחיל לאכול את הפת, אלא אח"כ הביא אותם, והמ"ב מוסיף, שאפילו לא היתה דעתו עליהם, כיון שהפירות הובאו לפניו על השולחן כדי ללפת בהם את הפת, מספיק לזה שא"צ לברך עליהם.

סעיף ה'
נח' השו"ע והרמ"א, באופן שיושב לאכול סעודת פת, ושלחו לו ממקום אחר, מאכל מן הדברים הבאים בתוך הסעודה, כגון, אורז, תפו"א, עוף, דגים, בשר, וא"כ לא היתה דעתו על זה, לשו"ע יברך, ולרמ"א א"צ לברך כי מסתמא דעתו על כל מה שיביאו לו בתוך הסעודה ואפילו ממקום אחר.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן