יום שלישי י' בטבת תש"פ
כלי שרק לפעמים משתמשים בו ב'כלי ראשון' – האם טעוּן הגעלה בכלי ראשון?
כלל הוא בהכשרת כלים: 'כבולעו כך פולטו' – בדרגת החום שבה נבלע האיסור, בה ייפלט. ולכן, כלי ששימושו ב'כלי ראשון' שעל האש – יש להגעילו בכלי ראשון שעל האש, ואם שימושו ב'עירוי' מכלי ראשון – ניתן להגעילו בעירוי מכלי ראשון. וכן הלאה, לפי סוגי הכלים והעירויים. וכלי המשמש רק לצונן, די בניקויו היטב.
וכלי שבדרך כלל משמש בדרגת חום נמוכה, אך לעיתים משמש בדרגת חום גבוהה – לדעת השולחן ערוך דינו כפי רוב שימושו, ולדעת הרמ"א, כלי שיתכן כי השתמשו בו בכלי ראשון, לכתחילה יש להגעילו בכלי ראשון.
ואם בשעת ההגעלה לא חלפו עשרים וארבע שעות מהשימוש בדרגת החום הגבוהה, לכל הדעות חובה להגעילו בדרגת החום הגבוהה. ויש אומרים שאף במקרה של ספק אם הכלי בן יומו, יש להחמיר.
[שו"ע תנא, ו, ומשנ"ב מה, מו, מז ו־מט; ביאורים ומוספים דרשו, 46]
מהי הגעלה באבן מלובנת וכיצד היא פועלת?
בהמשך לאמוּר: בהגעלה של כלי שרוב שימושו שלא ב'כלי ראשון', במקרה שיש כלי גדול אשר לא ניתן להכניסו לכלי ראשון, ניתן להקל ולהגעילו על ידי 'עירוי' מכלי ראשון על גבי אבן מלובנת, והזזת האבן על פני כל הכלי; וטעם הדבר – שהאבן מונעת מהמים להצטנן, וחוּמם דומה לחוֹם המים שבכלי ראשון.
ואף שישנם מקומות בכלי שהאבן לא נוגעת בהם, האֵדים הרותחים שעולים ממנה נוגעים במקומות אלו ומגעילים אותם. אולם, אם הכלי אינו חלק, פעמים שלא ניתן להגעילו באופן זה. וכמו כן, במקרה שידוע שהכלי בן יומו מבליעה בכלי ראשון, לכתחילה אין לסמוך על הגעלה כזו.
[שו"ע תנא, ו, ומשנ"ב נא ו־נג]
האם ניתן להשתמש במדיח כלים אחד לחלבי ולבשרי?
מדיח כלים אשר דפנותיו עשויות אלומניום – יש אומרים שניתן להכשירו לפסח על ידי הנחת אבן או ברזל מלובנים בתוכו ועירוי מי המדיח עליהם (ראה לעיל); אולם, את הרשתות אין להכשיר בהגעלה, מחשש שנותר עליהן משהו בעין.
ויש אומרים שראוי להימנע מלהכשיר מדיח כלים, כיון שקשה לדייק שהמים הרותחים יגיעו לכל המקומות אליהם הם מגיעים בשעת הדחת הכלים, וכן משום שיש במדיח חלקי פלסטיק שלא ניתן להכשירם, וכן משום שקשה לנקות את המסנן (– פילטר) שבמדיח, ואת סביבותיו.
ועוד נחלקו הפוסקים לענין שימוש במדיח אחד לכלים חלביים ובשריים – יש מתירים, ויש אוסרים אף אם מחליף את הרשתות בין שימוש לשימוש.
[ביאורים ומוספים דרשו תנא, 49]