כיצד צריך לנהוג במקרה שלאחר הקידוש נוצר הכרח לאכול במקום אחר?

הדף היומי בהלכה ט' בכסלו - סימן רע"ב סעיף י' - סימן רע"ג סעיף א'

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



ברכת המזון היא הברכה אחרונה על היין שבקידוש

למה לא מברך על היין ששותה בסעודה? ובאיזה אופן יכול לקדש במקום אחד ולסעוד במקום אחר ? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רע"ב סעיף י' –  סימן רע"ג סעיף א' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

אדם שבירך בפה"ג על היין של הקידוש, ובתוך הסעודה שוב שותה יין, א"צ לברך על שתייה זו, כיוון שנפטר בברכת היין שבירך בקידוש, והטעם, כיוון שקידוש צריך להיות במקום סעודה, היין של הקידוש בא מחמת הסעודה, ולכן פוטר את היין שבתוך הסעודה, במשנה ברורה מוסיף שגם יין שלפני בהמ"ז, ברכת בפה"ג של הקידוש פוטרת אותו, וכן אינו מברך ברכה אחרונה על היין של הקידוש, אלא בהמ"ז פוטרת את הברכה אחרונה על היין של הקידוש, והטעם, מבאר המשנה ברורה, שהקידוש והסעודה הם דבר אחד.

סימן רע"ג עוסק בעניין 'קידוש במקום סעודה', ודרשו חז"ל זאת מהפסוק, 'וקראת לשבת עונג', במקום עונג שם תהיה קריאת הקידוש.

לכתחילה צריך לסעוד בדיוק באותו מקום שעשה את הקידוש, באותו חדר ובאותה פינה, שיטת השו"ע, שאותו חדר תמיד נקרא אותו מקום, ואם שינה מקום באותו חדר עצמו, אין זה נחשב 'שינוי מקום', ולכתחילה צריך שיהיה בדעתו בשעת הקידוש ללכת לפינה אחרת, ובזה לכ"ע זה לכתחילה.

מחדר לחדר או מחדר לחצר, וכן מבית לבית, נחשב 'שינוי מקום', ויש מי שאומר, שאם דעתו בשעת הקידוש לסעוד את סעודת השבת בחדר אחר, דעתו מועילה לכך, ויש מי שאומר, שאם במקום הסעודה הוא רואה את מקום הקידוש, זה לא נחשב ל'שינוי מקום', והראייה מצרפת את שני המקומות למקום אחד, ואפילו אם רואה את מקצת המקום שעשה קידוש, מועיל לעניין זה שאין זה 'שינוי מקום'.

מבית לסוכה נחשב מפינה לפינה, המשנה ברורה מסביר, שמדובר בסוכה שהיא בתוך הבית, והמחיצה של הסוכה כיוון שהיא לצורך מצווה כדי שלסוכה יהיה ארבעה דפנות, והיא לא עשויה לחלק את התשמישים, ממילא היא לא נחשבת למחיצה והכל הוא חדר אחד, המשנה ברורה מביא שאמנם כך מיישבים האחרונים את דברי ההלכה הזאת, אבל למעשה ראוי להחמיר שמבית לסוכה, גם כאשר הסוכה נמצאת בחלל הבית, נחשב 'שינוי מקום'.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים