יום חמישי ה' בטבת תש"פ
כיצד ניתן להכשיר תנור מתכת לפסח?
תנור העשוי ממתכת, כמו אלה המצויים במטבחים ציבוריים, ומעונינים להכשירו לפסח – יש אומרים שניתן ל'לבנו' באמצעות לפיד אש, וליבון זה מועיל אף באופן שגוף החימום של התנור אינו בתוך תא האפייה. ואם הדבר אינו אפשרי – ניתן להכשירו על ידי הפעלתו במידת החום הגבוהה ביותר למשך שעה, ולאחר מכן יש ללבן לפחות את מקומות החיבור שבו, ולכסות בנייר כסף את התנור, או את המאכל הנאפה בו בפסח.
ויש אומרים שלמרות שניתן להכשירו על ידי הפעלתו בדרגת החום הגבוהה, עדיף להשתמש בפסח בתנור אחר, כיון שיתכן שיש מקומות בתנור שליבון על ידי הפעלה בחום גבוה אינה מכשירה אותם.
[ביאורים ומוספים דרשו תנא, 10]
כיצד ניתן להכשיר כיור חרסינה לפסח?
כיור חרסינה שנבלע בו חמץ, סדר הכשרתו לפסח הוא כך: יש לנקות את הכיור, ולמנוע מגע של מאכל או משקה חם בכיור למשך 24 שעות (לכתחילה), ולאחר מכן לערות מים רותחים על פני כל הכיור; וכן רצוי לשפוך חומר חריף בחור הניקוז, כדי לפגום את החמץ הנמצא שם. לאחר מכן, יש להניח בתוך הכיור קערה המיוחדת לפסח שתשמש ככיור, ולכתחילה יש להניחה באופן שלא יהא מגע בינה לכיור.
וכאשר קיים חשש שכיור החרס יסתם על ידי שיירי מאכלים שיצטברו בתוכו, או מסיבה אחרת – אין להשתמש בפסח במים חמים בכיור העליון, מחשש שהמים החמים יצטברו מתחתיו בכיור התחתון, ויקלטו מהחמץ הבלוע בו, ויחדרו לכיור העליון.
[ביאורים ומוספים דרשו תנא, 15]
האם מותר להשתמש בפסח בכלי חמץ לאחסון מאכל קר?
כפי שלמדנו, כלי מתכת שבלוע בו חמץ, ניתן להכשירו לפסח על ידי 'הגעלה', או 'ליבון'. וזאת, בהתאם לצורת השימוש בו, דהיינו, שאם השימוש בו הוא לבישול, די בהגעלה, ואם השימוש בו הוא לצלייה וכדומה, נדרש ליבון. וכלי חרס, לא ניתן להכשירו אף בליבון, כי אם בתנאים מסוימים, ובכלים מסוימים; ראה במקורות.
וכלי שבלוע בו חמץ ולא הוכשר, אסור להשתמש בו אף למאכלים צוננים בלבד, מחשש שמא יטעה וישתמש בו גם למאכלים חמים. וכך הדין גם בכל כלי שבלוע בו איסור, ואפילו איסור דרבנן. איסור זה הוא דווקא בשימוש בקביעות, אבל באקראי מותר, ובתנאי שניקוהו והדיחוהו היטב.
[שו"ע תנא, א, ומשנ"ב יג, טו ו־טז]