כיצד יתכן שמותר להנות ממלאכת גוי בשבת רק במשך חצי שעה?

הדף היומי בהלכה כ"ד בכסלו - סימן רע"ו- סעיף ד'- סוף הסימן

הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה


השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א



מתי מותר ליהודי לבקש מגוי שידליק 'תנור חימום' בשבת?

כיצד יתכן שמותר ליהודי להנות מנר שהדליק הגוי עבורו? גוי שלקח עצים ואש מהיהודי כדי להדליק עבורו, האם מחוייב היהודי למחות בו? שיעור הלכה מעניין במשנה ברורה חלק ג' סימן רע"ו סעיפים ד' –  ה' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה'

למדנו בסעיפים הקודמים, שגוי שהדליק את הנר או עשה מלאכה בשבת עבור ישראל, אסור לישראל להנות מאותה מלאכה, כיוון שחז"ל חששו, שאם יהיה מותר לישראל להנות ממלאכת גוי שנעשתה בשבת עבור יהודי, זה יביא למצב שהיהודי יבקש מהגוי שיעשה עבורו מלאכה, לכן חז"ל גזרו שגוי שעשה מלאכה עבור ישראל ואפילו עשה מעצמו, אסור לכל היהודים כולם להנות ממלאכה זו.

יש אופן שגוי הדליק נר בשבת עבור ישראל, ומותר לישראל מאותו הנר, והוא, באופן שהיה נר דלוק ביתו של ישראל מבעו"י בהיתר, ובא הגוי והוסיף נר נוסף עבור ישראל, מותר ליהודי להנות מהנר הנוסף, והטעם, כיוון שאת מה שהיהודי היה עושה לאור הנר הנוסף, הוא היה יכול לעשות לאור הנר הקיים, ולכן מותר, ובמשנה ברורה מוסיף, שאם יש פינות מסוימות ששם א"א להנות אלא מהנר של הגוי, אסור להנות שם מהנר של הגוי.

כל מה שמותר להנות מהנר של הגוי זה דווקא כשהנר הראשון קיים, אבל כאשר הנר של ההיתר כבה, אסור להנות מנרו של הגוי.

השו"ע מביא דוגמא נוספת, שאם גוי הוסיף שמן בנר, מותר ליהודי להנות מאורו של אותו נר, כיוון שהיה יכול להשתמש בנר גם בלי שהגוי יוסיף בו שמן, אבל בזמן שהשמן היה נגמר, ועכשיו הוא נהנה רק מהתוספת של השמן, אסור.

גוי שיש לו נר של עצמו, והוא בא להדליק את זה לצורך ישראל, מותר ליהודי למחות בו שלא יעשה, והחידוש בזה הוא, שהייתי חושב שאסור ליהודי לדבר עם הגוי הענייני הדלקה כלל, לא לטוב ולא למוטב, קמ"ל שלא, ומותר, ומוסיף המשנה ברורה, שזה הכל כאשר מדובר בנר ואש של הגוי, אבל כאשר מדובר בנר ואש של היהודי, דהיינו, גוי שנכנס לבית של היהודי ולוקח ממנו עצים או נר כדי להדליק לצורך היהודי, היהודי חייב למחות בעדו שלא ידליק.

'הכל חולים אצל צינה', דהיינו, בארצות הקרות שיש קור החוץ ויש ילדים קטנים בבית, מותר לבקש מהגוי במפורש שידליק את המדורה כדי שיחמם את בית, ומותר לגדולים להתחמם בזה, ובמקום שהקור יותר גדול, מותר לומר לו אפילו בשביל גדולים.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים