היום נלמד: זמני תפילת מנחה וערבית
יום שלישי כ"ו בסיון תשע"ז
האם כל אדם רשאי להתפלל מנחה עשרים דקות לפני השקיעה?
כפי שלמדנו, לדעת רבי יהודה – זמן תפילת מנחה הוא עד תחילת השמינית האחרונה של היום, המכונָה 'פלג המנחה', ואז מתחיל זמן תפילת ערבית. ולדעת חכמים – זמן מנחה הוא עד לסוף היום, וזמן ערבית הוא מתחילת הלילה; כאשר בזמן 'בין השמשות', שהוא ספק יום או לילה, אין להתפלל לא מנחה ולא ערבית. ולהלכה, רשאי כל אחד לנהוג כאחת השיטות, אך צריך לנהוג תמיד כאותה השיטה. ולכן, הנוהג להתפלל מנחה עד בין השמשות שהוא ספק לילה, יתפלל ערבית תמיד לאחר צאת הכוכבים, ואף ביום שהתפלל בו מנחה לפני פלג המנחה. וכן להיפך, הנוהג להתפלל ערבית לפני השקיעה, מפלג המנחה ואילך, יתפלל מנחה תמיד לפני פלג המנחה, ואף אם בדעתו להתפלל באותו היום ערבית אחר צאת הכוכבים. [שו"ע א, ומשנ"ב ח, ט, יא, יב ו־יד]
האם מותר לכתחילה להתפלל מנחה וערבית בזו אחר זו?
כאמור, הנוהג להתפלל מנחה עד 'בין השמשות', אינו רשאי להתפלל ערבית לפני צאת הכוכבים, והנוהג להתפלל ערבית מפלג המנחה, אינו רשאי להתפלל מנחה לאחר פלג המנחה. ובדיעבד, יצא ידי חובה. ובשעת הדחק רשאי לכתחילה לשנות ממנהגו הקבוע, ונחלקו הפוסקים אם רשאי לעשות כן כדי שלא יפסיד תפילה בציבור. אולם, בכל מקרה אסור להתפלל באותו היום מנחה וערבית בין פלג המנחה לצאת הכוכבים, אף אם משום כך יאלץ להתפלל ביחידות, שהרי לכל הדעות אין זמן שבו ניתן להתפלל מנחה וערבית יחד, ונמצא שהתפילות סותרות זו את זו. ועם זאת, ציבור המתפללים מנחה לאחר פלג המנחה אשר קשה לקבצם שנית לתפילת ערבית – יש אומרים שמותר להם להתפלל ערבית סמוך למנחה; ויש שכתב שאין לנהוג כן. [משנ"ב יא ו־יג; ביאורים ומוספים דרשו, 20-21]
כיצד ינהג מי שלא התפלל מנחה לפני השקיעה?
לכתחילה חובה לסיים תפילת מנחה לפני תחילת השקיעה, שהיא כאשר גוף השמש אינו נראה עוד, וחובה זו דוחה את חובת התפילה בציבור. ובדיעבד, או בשעת 'דחק גדול' – יש אומרים שיתפלל בתוך שלוש עשרה דקות לאחר תחילת השקיעה; ובדיעבד – עד כחמישים ושמונה דקות. וחובה להקדים ככל האפשר, וחכמינו ז"ל התבטאו בחריפות כנגד התפילה בשעת 'דמדומי חמה'. ויש אומרים שהמתפלל לאחר תחילת השקיעה, יַתְנֶה שאם עדיין יום הוא תהא תפילתו מנחה, ואם כבר לילה – תהא תפילתו ערבית, והתפילה שיתפלל לאחר צאת הכוכבים תהיה לתשלומי מנחה; ובערב שבת ובשבת לא ניתן להתנות תנאי זה, שהרי תפילות מנחה וערבית אינן שוות אז. ויש אומרים שאין להתפלל מנחה לאחר תחילת השקיעה. [שו"ע א, משנ"ב יד, שעה"צ יט, וביה"ל ד"ה דהיינו; ביאורים ומוספים דרשו, 24, 25 ו־28]