יעקב לוסטיג
בית הכנסת האורחים הסמוך לציונו של הבעל שם טוב הקדוש, בעיירה מעז'בוז' שבאוקראינה. עשרות יהודים ממלאים את האולם הקטן שבקומת הקרקע, ממלאים את צלחות במרק חם ומהביל, ומחדשים את זרימת הדם בגופם לאחר שישבו משך שעות ארוכות באוטובוס שהוביל אותם מהבירה קייב בואכה מעז'בוז'.
רק ירדו מהאוטובוס, וכבר מיהרו לפקוד את ציונו הקדוש של הבעל שם טוב, העתירו בתפילה נרגשת ובעיניים דומעות, שפכו צקון לחשם ופרקו את המועקות הגדולות והקטנות מלבם.
לאחר התפילה הם הגיעו לבית הכנסת האורחים הסמוך, להיטיב את לבם בפת לחם ובמרק ירקות חם. הרב אליהו אורנשטיין נמצא כאן עם בנו. הוא ממלא עבורו צלחת מרק וקורא לו לקחתה אל השולחן.
אחד הנוכחים באולם מסתובב בחדות כשקולו של הרב אורנשטיין מגיע לאוזנו. הוא זיהה את הקול באופן מיידי: "אתה הרב אליהו אורנשטיין מ'דרשו'?", הוא שואל בעודו שולף אוזניות שחורות מאוזניו ועוצר את הנגן הקטנטן המחובר אליהן. הרב אורנשטיין משיב לו בחיוב. "מיד זיהיתי את הקול שלך", אומר לו היהודי האלמוני, "אני מאזין קבוע לשיעורי הדף היומי שאתה מוסר ב'דרשו', גם עכשיו אני באמצע להאזין לשיעור שלך, ולפתע אני שומע את קולך. אני שמח שנפגשנו, כי אני חייב לך הרבה מאוד הכרת הטוב, לימדת אותי מסכתות שלמות ואף פעם לא יצא לי להודות לך על כך".
הרב אורנשטיין מוסר מדי יום מספר שיעורים בדף היומי ובמסכתות אחרות, אבל אף אחד מהם אינו דומה לשיעור אותו הוא מוסר באולפן הסגור והמסוגר שבמשרדי 'דרשו' בירושלים. שם, בין ארבעה קירות הוא יושב אל מול המצלמה, מפעיל את המיקרופון ומוסר את השיעור לאלפי בני אדם. אף אחד אינו מאזין לדבריו באותה העת, אבל כעבור ימים אחדים מתפרסמת הקלטת האודיו במערכת 'קול הלשון', בקו השיעורים של 'דרשו' ובדרכים נוספות, כשבמקביל עולה גרסת הווידאו לפרסום באתר 'דרשו'. או אז יאזינו לשיעור אלפי בני אדם בכל רחבי העולם.
♦ ♦ ♦
שוחחנו מעט עם הרב אורנשטיין, וביקשנו לשמוע ממנו על המלאכה, על החוויה הכרוכה בה, על סגנון השיעורים ועוד.
• כמה זמן אתה כבר מוסר את השיעורים ב'דרשו' אל מול המצלמה?
"הפרויקט יצא לדרך כשלמדו את מסכת ערכין במחזור הקודם של הדף היומי", משיב הרב אורנשטיין, "עברו מאז כבר יותר מארבע שנים".
• מדובר בכברת דרך משמעותית. בודאי ההרגשה מאוד מיוחדת?
"האמת שיש לי רגשות מאוד מעורבים בנושא הזה. מצד אחד זה זיכוי הרבים עצום, למסור שיעור לאלפי אנשים בכל רחבי העולם. זו זכות שאי אפשר לתאר אותה ואני מודה לקב"ה על כך שהזכות הזאת נפלה בחלקי.
"אבל יש גם הרבה מאוד קשיים. לא תמיד השיעורים יוצאים מושלמים כמו שהייתי רוצה, ואני מייסר את עצמי על כך שחלקים מסוימים לא הסברתי עם דוגמה נכונה, לפעמים יש גם טעויות שלא שמתי לב אליהן במהלך הקלטת השיעור ורק אחרי שהוא יצא לפרסום אנשים מעירים, יש הרבה מה לתקן".
• במה שונה מסירת שיעור בפני המצלמה ממסירת שיעור 'רגיל' בפני קהל מאזינים?
"זה עולם אחר. למסור שיעור בפני מאזינים חיים זו חוויה מיוחדת. יש לך פידבק רציף מהקהל. אם אתה רואה על פניהם של המאזינים שלא הבינו אותך עד הסוף אתה חוזר ומסביר שוב מזווית מעט שונה, נותן דוגמה או שתיים עד שאתה רואה את פניהם מאירות ויודע שאפשר להמשיך לקטע הבא. כשמסתיים השיעור באים לשאול שאלות וגם לחלוק מחמאות שזה דבר חשוב בפני עצמו.
"לעומת זאת כשאני מדבר אל הקיר, או אל המצלמה ליתר דיוק, זה יכול להיות לפעמים אפילו מתסכל. אתה מתאמץ להסביר את הגמרא והמצלמה לא מבינה כלום… אין לך את הקהל מולך כדי שתוכל להניח אצבע על הדופק ולבדוק אם הדברים אכן הובנו כהלכה. כל טעות קטנה גורמת אחר כך לעגמת נפש מרובה. אין לי את הקהל שיתקן אותי תוך כדי או שישאל את השאלות הנכונות במקרה שההסבר לא חלק במאת האחוזים. זו זכות גדולה למסור שיעור יומי לאלפי בני אדם, אבל כגודל הזכות כך גודל האחריות.
"אבל מסירת השיעור בפני המצלמה גם מחייבת ברמה הרבה יותר גבוהה. דווקא בגלל שאני לא יכול להישען על בינתם של המאזינים, אני חייב להכין את השיעור בצורה יסודית יותר, ולחפש את הדוגמאות והמילים הנכונות עוד לפני שהתחלתי את השיעור בפועל.
• מה הסוד שלך שאתה מצליח להעביר שיעור על דף גמרא ברבע שעה, בזמן שלמגידי שיעור אחרים זה אורך שעה ואף יותר?
"קודם כל לא כל השיעורים הם רבע שעה, חלקם נמשכים 25 דקות ואפילו יותר. אפשר לומר שהממוצע הוא בערך 20 דקות לכל שיעור. זה באמת יותר קצר מהרגיל, אבל אין פה שום סודות. גם כשאני עצמי מוסר שיעור בפני קהל מאזינים זה לוקח לי לפחות שעה לכל דף.
"אם תנסה להשוות בין השיעורים שלי לשיעורים של הגאון רבי מיכל זילבר למשל, לא תצליח. איך אפשר להשוות בכלל. הרב זילבר לומד את הגמרא יחד עם המאזינים, הוא קורא את כל הרש"י, שזה לבד מגדיל את הטקסט פי שלוש. הוא מכניס בכל שיעור 'חבורה' שלמה, עם שיטות הראשונים, 'וארטים' והשלמות רבות.
"השיעור שלי לעומת זאת מבוסס על הגמרא, ורק על הגמרא. אני לא מקריא את פירוש רש"י, לא מביא כמעט שיטות נוספות, ובוודאי שלא נכנס ל'ווארטים' ולהשלמות שאינן הכרחיות להבנת הסוגיה.
"במילים אחרות, השיעור שאני מוסר הוא לא לימוד מלא של הדף היומי. הוא יכול לשמש כרקע למי שרוצה לחזור אחר כך על הדף, או להשלים את מה שהחסיר כי לא הצליח להגיע לשיעור היומי שלו בבית הכנסת. זה לימוד של הגמרא באופן הכי בסיסי שאפשר, בלי להתרחב לשום מקום אחר".